ΜΙΑ ΕΚΚΛΗΣΗ ΣΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ γιὰ τὸν Θεόφιλο «νὰ μὴν τὸ χάσει ὁ Ἑλληνισμός» (Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος

Μία ἔκκληση στὴν Ὑπουργὸ Πολιτισμοῦ

Τοῦ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

.                    Ὁ Οἶκος Δημοπρασιῶν Bonhams ἀνακοίνωσε ὅτι στὶς 24 Νοεμβρίου θὰ διενεργήσει δημοπρασία στὸ Παρίσι (ὥρα ἐνάρξεως 14.00 τοπικὴ ὥρα) ἔργων Ἑλλήνων ζωγράφων. Μεταξὺαὐτῶν θὰ δημοπρατηθοῦν τέσσερα ἔργα τοῦ Λέσβιου μεγάλου λαϊκοῦ ζωγράφου καὶ ἁγιογράφου Θεόφιλου Κεφαλᾶ – Χατζημιχαὴλ (1867 [;] – 1934). Τὸ ἕνα εἶναι «Ἡ Ἀρετοῦσα προσφέρει στὸν Ἐρωτόκριτο τὸν στέφανο τῆς νίκης» (προτεινόμενη τιμὴ 50-70.000). Τὸ ἄλλο εἶναι « Ἄνδρας τῆς Λέσβου καὶ  κορίτσι ( 15-20.000 Εὐρὼ) καὶ τὸ τρίτο «Ὁ Ἀλέξανδρος ὁ Μέγας στὴ μάχη» (40-50.000 Εὐρώ).
.                    Τὸ τέταρτο δημοπρατούμενο ἔργο τοῦ Θεόφιλου εἶναι τὸ πιὸ σημαντικὸ τόσο ἀπὸζωγραφικῆς πλευρᾶς ὅσο καὶ ἀπὸ πατριωτικῆς ἀπόψεως. Πρόκειται γιὰ τὴν σπάνια ἀποτοίχιση μεγάλου ἔργου του (διαστάσεων 115Χ200 ἑκατοστῶν), μὲ θέμα γραμμένο στὸν πίνακα: «ὉΚωνσταντῖνος ὁ Αὐτοκράτωρ ἐξέρχεται ἄτρομος εἰς τὴν μάχην τὸ 1453 Μαΐου 29». Καὶ ὁ ἴδιοςἐπεξηγεῖ σὲ ἄλλο μέρος τοῦ πίνακα: «Ἀνδρεῖος καὶ γενναῖος ὁ Ἀτρόμητος Κωνσταντῖνος ὁΠαλαιολόγος μὲ τοὺς ἀνδρείους Βυζαντινοὺς στρατιῶτας τρέποντας εἰς καταδίωξιν καὶ φυγὴν Τούρκους Γενιτσάρους καὶ Ἄραβας». Ἡ προτεινόμενη ἀρχικὴ τιμὴ τοῦ ἐν λόγῳ πίνακα εἶναι μεταξὺ120-180.000 Εὐρώ.
.                    Πρῶτος, ποὺ ἀνακάλυψε καὶ ἐκτίμησε τὴν καλλιτεχνικὴ ἀξία καὶ ἐθνικὴ σημασία τοῦἔργου τοῦ Θεόφιλου, ἦταν ὁ ἐπίσης ἐκ Λέσβου στὴν καταγωγὴ Στρατὴς Ἐλευθεριάδης, ὁ ζήσας στὸΠαρίσι καὶ γνωστὸς μὲ τὸ ψευδώνυμο Τεριὰντ ὡς συγγραφέας, ἐκδότης καὶ συλλέκτης μεγάλης ἀξίας ἔργων τέχνης στοὺς φιλότεχνους ὅλου τοῦ κόσμου. Ὁ Τεριὰντ πρόβαλε διεθνῶς καὶ συνέβαλε στὴν διεθνῆ ἀναγνώριση τοῦ Θεόφιλου.
.                    Μὲ πρωτοβουλία του, τὸν Ἰούνιο τοῦ 1961 ἐγκαινιάστηκε μεγάλη ἔκθεση μὲ ἔργα τοῦΘεόφιλου στὸ Μουσεῖο τοῦ Λούβρου. Ὅπως γράφτηκε, ἦταν ὁ μεταθανάτιος θρίαμβος τοῦφουστανελᾶ ζωγράφου μας.
 .                    Ὁ Ὀδυσσέας Ἐλύτης ἔγραψε γιὰ τὴν ἔκθεση στὸ μουσεῖο τοῦ Λούβρου: «Ἐπιστρέφοντας ἀπὸ τὴν Ἀμερική, τὸν Ἰούνιο τοῦ 1961, σταμάτησα γιὰ λίγες μέρες στὸ Παρίσι καὶκαθὼς βγῆκα νὰ χαζέψω στοὺς δρόμους, τὸ πρῶτο πράγμα ποὺ εἶδα ἦταν, σὲ μία βιτρίνα βιβλιοπωλείου, ὅπου συνήθιζα νὰ πηγαίνω ἄλλοτε, τὴ μεγάλη ἀφίσα τῆς Ἔκθεσης τοῦ Θεόφιλου, ποὺ εἶχε ἀνοίξει ἀκριβῶς ἐκείνη τὴν ἑβδομάδα στὶς αἴθουσες τοῦ Λούβρου. Ἡ καρδιά μου ἄρχισε νὰ κτυπᾶ δυνατά. Ἔ, λοιπόν, ναί. Ὑπῆρχε δικαιοσύνη σὲ αὐτὸν τὸν κόσμο». Καὶ ὁ ἄλλος μας νομπελίστας  ποιητὴς Γιῶργος Σεφέρης εἶπε πὼς ὅταν συλλογιζόταν τὸν Μακρυγιάννη, θυμόταν τὸν Θεόφιλο.
 .                    Γιὰ τὰ πρὸς δημοπρασία ἔργα τοῦ Θεόφιλου καὶ εἰδικὰ γιὰ αὐτὸ  τῆς Ἅλωσης κάνω δημόσια ἔκκληση στὴν Ὑπουργὸ Πολιτισμοῦ κα Λίνα Μενδώνη νὰ μὴν τὸ χάσει ὁ Ἑλληνισμός. Δὲν γνωρίζω τὴν τύχη τοῦ δημοπρατηθέντος τὸν περασμένο Μάιο πίνακα τοῦ Θεόφιλου «ὉΚαραϊσκάκης καταδιώκων τὸν Κιουταχή». Καὶ εἶναι κρίμα, ἂν δὲν ἀγοράστηκε ἀπὸ τὸ ἙλληνικὸΔημόσιο στὴν 200ή ἐπέτειο ἀπὸ τὴν ἔναρξη τῆς Ἐπανάστασης τῆς Ἀνεξαρτησίας μας. Ἐκεῖνο ποὺγνωρίζω εἶναι πὼς τὸ 1985, μὲ πρωτοβουλία τῆς τότε Ὑπουργοῦ Πολιτισμοῦ Μελίνας Μερκούρη, ἀγοράστηκε ἀπὸ τὸ Δημόσιο καὶ σώθηκε κτίσμα μὲ τοιχογραφία τοῦ Θεόφιλου στὸν ΜεσαγρὸΓέρας Λέσβου.- 

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: