ΠΟΙΟΣ ΦΤΑIΕΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΤΙΜΩΡΗΤΟΥΣ…. ΚΟΥΚΟΥΛΟΦΛΩΡΟΥΣ; (Δ. Νατσιός)

Ποιός φταίει γιὰ τοὺς ἀτιμώρητους…. κουκουλοφλώρους;

Δημήτρης Νατσιὸς
δάσκαλος-Κιλκὶς

. – – – – – – . Στὰ τέλη τῆς δεκαετίας τοῦ ’80, ἂν θυμᾶμαι καλά, ἐγκαινιάστηκε τὸ νοσηρὸ φαινόμενο τῶν καταλήψεων. Παιδιὰ 13 ἐτῶν πραγματοποιοῦν ἐπὶ ἑβδομάδες «καταλήψεις» σχολείων, μὲ αἴτημα κατ’ ἀρχὰς τὴν κατάργηση τῶν ἐξετάσεων. Καὶ ὑπῆρξαν πολιτικοὶ ποὺ ἔσπευσαν νὰ φωτογραφηθοῦν μαζί τους στὰ κιγκλιδώματα γιὰ νὰ ἁλιεύσουν συμπάθειες. Ἡ κοινωνία διαβρωμένη, θρυμματισμένη καὶ σὲ ἀποσύνθεση, παρακολουθοῦσε – γονεῖς, ἐκπαιδευτικοί, συνδικαλιστές, Τύπος- ἐμβρόντητη, ἀλλὰ ἄφωνη καὶ ἀπαθής, ἀπὸ δειλία καὶ καιροσκοπισμό. Μὲ τὸ πέρασμα τοῦ χρόνου οἱ καταλήψεις, ἀπέκτησαν μορφὴ ἐθιμικοῦ δικαίου.
. – – – – – – . Τὸν Ἰούνιο στέλνουμε παιδιὰ στὸ γυμνάσιο καὶ κατὰ τὸν Ὀκτώβριο κάθε ἔτους, τὰ βλέπουμε νὰ περιφέρονται, σὲ ὧρες μαθημάτων, γύρω ἀπὸ τὸ δημοτικό τους σχολεῖο, πασιχαρῆ, διότι ἀπέκτησαν τὸν… περίοπτο καὶ τιμητικὸ τίτλο τοῦ καταληψία. Ἑνὸς μηνὸς φοίτηση στὸ γυμνάσιο, ἀρκεῖ, γιὰ νὰ μεταμορφώσει τὴν παιδικότητα καὶ ἁγνότητα, ποὺ παραδίδουμε στὴν ἀνώτερη ἀπὸ μᾶς ἐκπαιδευτικὴ βαθμίδα, σὲ ἐν δυνάμει ἀναρχικοὺς καὶ κουκουλοφόρους. Αὐτὸ τὸ γρήγορο μεγάλωμα, συνοδεύεται μὲν ἀπὸ τὴν ἀποβολὴ τῆς ἀθωότητας, φυλάσσεται ὅμως ὡς κόρη ὀφθαλμοῦ, ἡ ἀνωριμότητα. Ὅπως ἀριστοτεχνικὰ τὸ διατύπωσε ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος «ὥσπερ δεδοικότες μὴ τὸ κακὸν ἀπολέσωσιν», δηλαδή, σὰν νὰ φοβοῦνται μήπως χάσουν τὸ κακό.
. – – – – – – . Προϊόντος τοῦ χρόνου, τὰ αἰτήματα τῶν καταλήψεων στὰ γυμνάσια, καταρράκωσαν καὶ τὸ τελευταῖο ἴχνος σοβαρότητας ἀπὸ αὐτὸ ποὺ κάποτε ὀνομάζαμε «ἐθνικὴ παιδεία». Κατανοώντας οἱ μαθητὲς τὴν περιρρέουσα ἀτιμωρησία καὶ ἀδιαφορία, καταλαμβάνουν σχολεῖα μὲ δικαιολογίες, ποὺ παραπέμπουν σὲ «φραπεδοσύναξη» συνοικιακῆς καφετέριας, στὴν ὁποία «λιώνουν», ἀναπαυόμενα, τὰ ἄλκιμα νιάτα τῆς δόλιας πατρίδας. Ἔτσι ἀκούσαμε γιὰ τὴν μορφὴ τῆς τυροπίττας τοῦ κυλικείου, γιὰ τὸ χρῶμα τοῦ χαρτιοῦ στὴν τουαλέτα καὶ ἄλλα φαιδρὰ ποὺ κατεξευτελίζουν μία ὁλόκληρη κοινωνία. Τελειώνοντας τὸ λύκειο, οἱ νέοι πλέον εἶναι πανέτοιμοι, νὰ διακριθοῦν καὶ στὶς ὑψηλότερες βαθμίδες τῆς ἀνομίας, μετὰ καὶ τὴν πανηγυρικὴ ὑποδοχὴ ποὺ τοὺς ἐπιφυλάσσουν οἱ ἀειθαλεῖς κομματικὲς νεολαῖες στὸ πανεπιστήμιο, κυρίως τῆς ἀριστερομυαλης καὶ κρανιοκενοὺς ἀναρχίας, νὰ φορέσουν κουκούλα, νὰ βιαιοπραγοῦν ἀτιμωρητὶ καὶ νὰ χτίζουν ἢ νὰ εἰσβάλλουν σὲ γραφεῖα πρυτάνεων -ὅπως τὶς προάλλες μὲ τὸν πρύτανη τῆς ΑΣΟΕΕ- καὶ νὰ τοὺς κρεμοῦν «λαιμαριὲς» στὶς ὁποῖες ἀναγράφουν δημοκρατικότατα τὰ «εὐγενῆ» συνθήματά τους, ὅπως «ἀλληλεγγύη στὶς καταλήψεις». Προφανῶς καὶ κάποιοι γονεῖς θὰ καμαρώνουν ποὺ τὰ βλαστάρια τους, οἱ «κουκουλοφλῶροι» τῶν βορείων καὶ νοτίων προαστίων, διαπρέπουν στὴν κουκουλοφορία καὶ στὴν ἀσυδοσία. «Παιδιὰ εἶναι, κάνουν τὴν ἐπανάστασή τους».
. – – – – – – . Τὰ συφοριασμένο κράτος, τὸ ὁποῖο ἐπιβάλλει μὲ βαριὰ πρόστιμα καὶ ἀπειλὲς τὴν «μάσκα παντοῦ», ἀνέχεται βέβαια, σχεδὸν ὑποθάλπει, ἐδῶ καὶ δεκαετίες, τὴν κουκούλα, ἐπιτρέποντας τὴν διασπορὰ ἑνὸς πιὸ ἐπικίνδυνου «ἰοῦ». Τοῦ ἰοῦ τῆς ἀτιμωρησίας, ποὺ τὰ συμπτώματά του εἶναι πολὺ πιὸ ἐπικίνδυνα, γιατί ροκανίζουν τὸ μέλλον τοῦ λαοῦ μας. Καὶ τὸ κακὸ ἐπιτείνεται, διότι τὸ «ἐμβόλιο» κατὰ τῆς κουκουλοφορίας ὑπάρχει, ἀλλὰ καμμιὰ κυβέρνηση δὲν ἔχει τὸ σθένος νὰ τὸ χρησιμοποιήσει. Τὸ ἐμβόλιο λέγεται τιμωρία, λέξη ποὺ ἔχει ἀπαγορευτεῖ, διὰ ροπάλου, νὰ μνημονεύεται ἀπὸ τὸ νηπιαγωγεῖο ἀκόμη.
. – – – – – – . Μία… ὡραία ἐτυμολογικὴ παρένθεση. Ἡ λέξη «ὥρα», ὅταν γράφαμε ἀρτιμελῶς τὴν γλώσσα μας, μὲ πνεύματα καὶ τόνους, σήμαινε τὴν χρονικὴ διάρκεια, μὲ δασεία καὶ ὀξεία στὸ ὠμέγα, ἀλλὰ καὶ τὴν φροντίδα, τὴν πρόνοια καὶ τὸ ἐνδιαφέρον, μὲ ψιλὴ καὶ ὀξεία στὸ τονιζόμενο φωνῆεν. Ἄρα τιμή+ὥρα, δηλαδὴ «τιμωρία», σημαίνει ὅτι φροντίζω καὶ προνοῶ γιὰ τὴν τιμὴ καὶ τὴν ἀξιοπρέπειά σου. Ποῦ νὰ τὰ πεῖς ὅμως αὐτὰ σὲ ἕνα, βυθισμένο σὲ λήθαργο, ὑπουργεῖο Παιδείας, ποὺ στερεῖ τὰ παιδιὰ ἀπὸ τὸν πλοῦτο τῆς παντέρπνου καὶ πανευφήμου ἐτυμολογίας μας;
. – – – – – – . Πῶς ἀντέδρασε ἡ «πολιτεία» στὴν διαπόμπευσή της, καὶ ὄχι τοῦ ἀτυχοῦς πρυτάνεως, ποὺ εἶναι θύμα τῆς ἀνυπαρξίας καὶ ἀβουλίας της; Μὲ τὶς χιλιοειπωμένες, ἀφόρητες κοινοτοπίες. Θὰ τοὺς πιάσουμε, θὰ τοὺς ἐπικηρύξουμε, «θὰ τὸ ποῦμε στὴν μαμά τους»… Τίποτε ἀπολύτως δὲν θὰ γίνει, θὰ ξεχαστεῖ ὅπως καὶ τόσα ἄλλα, γιατί δὲν μποροῦν νὰ κατανοήσουν τὸ πρόβλημα. (Καὶ νὰ τοὺς συλλάβουν τί θὰ γίνει; Γιὰ ἀντίποινα οἱ «κουκουλοφλῶροι» θὰ ρημάξουν καὶ πάλι κάποιο πολυτεχνεῖο, ἐνῶ οἱ ποινὲς τύπου Παρασκευόπουλου, θὰ τοὺς τιμωρήσουν μὲ μία «βαρύτατη» ἀναστολή, γιατί εἶναι παιδιὰ τῆς… ἁγιοτόκου Ἀριστερᾶς).
. – – – – – – . «Τὰ παιδιά μας εἶναι παιδιὰ τῆς ἐποχῆς μας. Ἡ ἐποχή μας εἶναι δική μας κατάκτηση, δική μας εὐθύνη, δική μας λογοδοσία, δική μας ἀλαζονεία, ἀλλὰ κυρίως δική μας παιδεία. Ὁ κάθε πολιτισμός, εἶπε ὁ Ὄσβαλντ Σπέγκλερ, εἶναι τὸ ἀναπόφευκτο πεπρωμένο μίας συγκεκριμένης παιδείας», θὰ γράψει ὁ ἀείμνηστος Τάσος Λιγνάδης στὸ περισπούδαστο πόνημά του. «Καταρρέω». (ἐκδ. «Ἀκρίτας», σελ. 33).
. – – – – – – . Ἄς μοῦ συγχωρεθεῖ ἡ σκληρὴ γλῶσσα, ἀλλὰ σήμερα τὰ παιδιὰ ἔρχονται στὰ σχολεῖο πνευματικῶς ἄρρωστα. Μοσχοαναθρεμμένοι μοναχογιοὶ καὶ μοναχοκόρες, γεμάτοι ὑπερηφάνεια καὶ κενοδοξία. (Ὑπερηφάνεια σημαίνει χειροκροτῶ τὸν ἑαυτό μου, κενοδοξία ἐπιζητῶ τὰ χειροκροτήματα τῶν ἄλλων). Μία σωστὴ παιδεία, μία παιδεία ἐθνική, ποὺ αἱματώνεται ἀπὸ τὰ ἀείχλωρα νάματα τῶν ἀρχαίων καὶ χριστιανῶν «γοναίγων τῆς ἀνθρωπότης», ποὺ θὰ ἔλεγε ὁ Μακρυγιάννης, θεραπεύει τὶς ἀσθένειες μὲ τὰ ἰαματικὰ φάρμακά της. Αὐτὸ ἀπαιτεῖ πρωτίστως ἀγάπη, ἀγωγὴ καὶ τέχνη. («Τέχνη τεχνῶν καὶ ἐπιστήμη ἐπιστημῶν τὸ ἄγειν ἄνθρωπο», κατὰ τοὺς ἁγίους Πατέρες). Δασκάλους, φωτιστὲς τοὺς Γένους, ὅπως τοὺς ὀνόμαζαν τὴν περίοδο τῆς Τουρκοκρατίας). Αὐτὸ ἀπαιτεῖ βιβλία σχολικά, ὄχι σὰν τὰ σημερινὰ δηλητήρια, στὰ ὁποῖα κατασυκοφαντοῦνται οἱ τιμαλφεῖς ἀξίες τοῦ λαοῦ μας – πίστη, φιλοπατρία, ἀξιοπρέπεια, ἐντιμότητα, φιλότιμο– ἀλλὰ βιβλία πατριδογνωσίας. (Στὴν σελίδα 85 τοῦ βιβλίου Γλώσσας τῆς Ϛ΄ Δημοτικοῦ γ΄ τεῦχος, φιλοξενεῖται μία ἀφίσα. Μὲ κόκκινα, πηχυαῖα γράμματα, καλεῖται ὁ λαὸς νὰ πάρει μέρος, «στὶς 15 Φλεβάρη, σὲ ἀντιπολεμικὸ συλλαλητήριο». Στὴν ἑπόμενη σελίδα, διαβάζουμε «Περπατώντας σὲ κάποιον κεντρικὸ δρόμο διαβάζετε αὐτὴ τὴν ἀφίσα. Θὰ θέλατε νὰ πάρετε μέρος σ’ αὐτὸ τὸ συλλαλητήριο; Δικαιολογῆστε τὴν ἀπάντησή σας».
. – – – – – – . Βεβαίως, ὅλα τὰ παιδιά, ἐπειδὴ τὸ ἐρώτημα εἶναι ὑποβολιμαῖο καὶ καθοδηγούμενο, ἀπαντοῦν, ναί. Καὶ μετὰ ἀναρωτιόμαστε ποιὸς φταίει!!).
. – – – – – – . Παιδεία ἐθνικὴ σημαίνει ἡγεσία ποὺ δὲν ὑποκύπτει στὶς θύελλες τῶν καιρῶν, ἀλλὰ μένει προσηλωμένη στὸ ὅραμα γιὰ μία νέα Παλιγγενεσία, γιὰ σύνδεση τῶν νέων μὲ τὸ παρελθόν, γιατί καὶ αὐτὸ σημαίνει Παιδεία. Δὲν ὑπάρχει μέλλον –καὶ παρὸν– χωρὶς παρελθόν. Ἔχουμε μία ἀτίμητη κληρονομιά, ἀποστολὴ τοῦ σχολείου, εἶναι νὰ μεταδώσει αὐτὴν τὴν προίκα τῶν προγόνων, νὰ τοὺς ἀναπτύξει τὸ συναίσθημα ὅτι ἀνήκουν σὲ ἕνα σύνολο, σὲ ἕναν λαὸ ποὺ «ἔρχεται ἀπὸ μακριά». (Ἐλύτης).
. – – – – – – . Ὅποιος διαβάσει τὴν ἀντίδραση τῆς νῦν ὑπουργοῦ γιὰ τὸν προπηλακισμὸ τοῦ πρυτάνεως, «νὰ καταδικάσουν τὰ κόμματα», «νὰ ἐκδιωχθοῦν οἱ φασιστικὲς ὁμάδες ἀπὸ τὰ πανεπιστήμια», μόνο θλίψη αἰσθάνεται. Ἀνούσιες τιποτολογίες, «ἀσκιὰ γιομάτα ἀγέρα» καὶ ἄγνοια τοῦ προβλήματος.
. – – – – – – . Ἕνα δέντρο, δὲν θὰ καρποφορήσει οὔτε ἂν τὸ ἐγκαταλείψεις ἀπότιστο οὔτε ἂν βάναυσα τὸ κλαδέψεις. Ἀλλὰ ἂν μὲ τέχνη τὸ ποτίσεις καὶ κόψεις τὰ κλαδιὰ ποὺ πρέπει καὶ ἀφήσεις ἐκεῖνα ποὺ θὰ δώσουν καρπό. Αὐτὸς εἶναι καὶ ὁ σκοπὸς τῆς Παιδείας. Ποτίζουμε τὶς ρίζες καὶ κλαδεύουμε μὲ τέχνη, προσοχὴ καὶ ἀγάπη τὰ βλαβερὰ κλαδιά. Στὴν… ὥρα τους.

Δημήτρης Νατσιὸς
δάσκαλος-Κιλκὶς

,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: