ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ τοῦ ΧΡΙΣΤΟΥ–2

Ο τρες γεννήσεις το ησο Χριστο

Μέρος Β´

ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Στεργίου Ν. Σάκκου,
Καθηγ. Πανεπ. Θεσσαλονίκης,
«Ὁ Θεὸς στὴ γῆ μας»,
ἔκδ. Δ´, ἐκδ. Ο.Χ.Α. «Ἀπολύτρωσις», Θεσ/νίκη 2005,
σ. 102 ἑπ.

ἠλ. στοιχειοθ. «Χριστ. Βιβλιογρ.»

Μέρος Α´: ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ τοῦ ΧΡΙΣΤΟΥ–1

H ΔΕΥΤΕΡΗ ΓΕΝΝΗΣΙ

Β. Ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου
Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο

1. Ἡ γέννησι ἱστορικὸ γεγονὸς

 .                 Ἡ δεύτερη γέννησι τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ ἐνσάρκωσί του μέσα στὴν ἱστορία καὶ στὸν χρόνο. «Ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν» (Ἰω α´ 14), ὁ Λόγος ἔγινε ἄνθρωπος καὶ κατοίκησε ἀνάμεσά μας, κηρύττει ὁ Ἰωάννης. Καὶ ὁ ἀπόστολος Παῦλος διδάσκει· «Θεὸς ἐφανερώθη ἐν σαρκὶ» (Α´ Τιμ. γ´ 16). Αἰῶνες πιὸ πρὶν ὁ μαθητὴς τοῦ προφήτη Ἱερεμία, Βαρούχ, εἶχε μιλήσει σαφέστατα γιὰ τὸ ἴδιο γεγονός· «Ὁ Θεὸς ἐπὶ τῆς γῆς ὤφθη καὶ τοῖς ἀνθρώποις συνανεστράφη» (Βαρ. γ´ 38). Αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ ἱστορικὸ γεγονός, ποὺ προφητεύθηκε αἰῶνες πρίν, τὸ τόσο λυτρωτικὸ γιὰ τὸ ἀνθρώπινο γένος, γιορτάζουμε τὰ Χριστούγεννα. Ὑπάρχουν πολλοί, ἀκόμη καὶ σήμερα, ποὺ ἰσχυρίζονται ὅτι τὰ Χριστούγεννα εἶναι ἕνα παραμύθι, μία ἐντυπωσιακὴ λαογραφικὴ ἐπιβίωσι. Ἐν τούτοις, ἡ γέννησι τοῦ Χριστοῦ δὲν χάνεται στὰ βάθη τῶν αἰώνων, οὔτε βυθίζεται στὴ μυθολογία ἢ στὴν προϊστορία· συνέβη μόλις πρὶν 2.009 καὶ πλέον χρόνια καὶ μαρτυρεῖται ἀπὸ ἀξιόπιστους ἱστορικούς.
.               Ὅσο καὶ ἂν λυσσομανοῦν οἱ ἐχθροὶ τῆς Ἐκκλησίας νὰ παραχαράξουν τὴν ἱστορικὴ ἀξία της, ἡ ἴδια ἡ ἱστορία τὴν διαλαλεῖ σ’ ὅλα τὰ πλάτη καὶ τὰ μήκη. Διότι τί ἄλλο εἶναι παρὰ ἀδιάψευστος κήρυκας τῆς ἱστορικότητας τῶν Χριστουγέννων ἡ χρονολογία ποὺ μὲ ὁρόσημο αὐτὴ τὴ γέννησι χωρίζει τὶς ἐποχὲς σὲ πρὸ Χριστοῦ καὶ μετὰ Χριστόν; Κι ἂν κάποιος ἐπιμένει νὰ ἀρνῆται ὅτι ἡ γέννησι τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἱστορικὸ γεγονός, τὸν παραπέμπουμε στὴν μαρτυρία τοῦ Χρυσοστόμου, ποὺ φαίνεται ὅτι βρῆκε τοὺς ἀρχαίους κώδικες τῆς ἀπογραφῆς καὶ λέει κατὰ λέξι· «Εἶναι δυνατόν, ὅποιος θέλει νὰ ξέρη μὲ ἀκρίβεια, νὰ μελετήση τοὺς ἀρχαίους δημόσιους κώδικες καὶ νὰ μάθη τὸν χρόνο τῆς ἀπογραφῆς».
.         Στὴν ἐποχὴ τοῦ Χριστοῦ δὲν πλάθονταν πιὰ μύθοι καὶ οἱ ἄνθρωποι ἔβλεπαν μὲ δύσπιστο καὶ εἰρωνικὸ βλέμμα κάθε παλιὰ μυθολογία. Ἀλλὰ ἀκόμη καὶ ἡ ἱστορία τῆς ἐνανθρωπήσεως μαρτυρεῖ ὅτι δὲν εἶναι ἀνθρώπινο κατασκεύασμα.
.             Εἶναι πράγματι, ἀδύνατο γιὰ τὸν ἄνθρωπο, καὶ μάλιστα γιὰ τὸν ἄνθρωπο ἐκείνης τῆς ποιότητος, μίας χρεωκοπημένης ἀπὸ κάθε ἄποψι ἐποχῆς, ὅσο εὐφάνταστος καὶ ἂν εἶναι, νὰ πλάση μὲ τὴ φαντασία του τὴν ἱστορία τοῦ Θεοῦ, ὅπως μᾶς τὴν ἐξιστοροῦν τὰ εὐαγγέλια. Ὅτι οἱ θεοὶ γίνονται ἄνθρωποι, τὸ φαντάσθηκε· ἀλλὰ μόνο στὴν ἐπιθυμία του νὰ τοὺς ἀποδώση τὰ δικά του ἄσχημα καὶ βρώμικα πάθη, γιὰ νὰ ἀμνηστεύση ἀνώδυνα τὸν ἑαυτό του. Τὸ ὅτι, ὅμως, ἕνας Θεὸς μεγάλος καὶ ἄπειρος, ποὺ δημιούργησε τοὺς γαλαξίες καὶ κυβερνᾶ τὰ σύμπαντα, θέλησε νὰ γίνη ἄνθρωπος μὲ τὸν πιὸ ταπεινωτικὸ τρόπο γιὰ χάρι μας καὶ νὰ καθιερώση μία νέα λατρεία μὲ ἁγνότητα καὶ ἀγάπη, αὐτὸ καμιὰ ἀνθρώπινη φαντασία δὲν θὰ μποροῦσε ποτὲ νὰ συλλάβη. Τὸ εἶδαν πραγματικὸ γεγονὸς οἱ ἄνθρωποι καὶ μᾶς τὸ καταχώρησαν στὴν ἱστορία, εἴτε διότι πίστεψαν καὶ θαμπώθηκαν εἴτε διότι κακόβουλοι θέλησαν νὰ τὸ πολεμήσουν. Καὶ στὴ μία καὶ στὴν ἄλλη περίπτωση ὁ Ἰησοῦς δὲν παύει νὰ εἶναι ἱστορικὸ πρόσωπο, ποὺ γίνεται πάντοτε ἡ πέτρα τοῦ σκανδάλου, πάνω στὴν ὁποία σκοντάφτουν ὅλοι, καὶ ἄλλοι ἐκτοξεύονται στὰ ὕψη τοῦ οὐρανοῦ, καὶ ἄλλοι κατρακυλοῦν στὰ πέταυρα τοῦ Ἅδου.

2. Ἐκ Πνεύματος ἁγίου καὶ Μαρίας τῆς Παρθένου

 .         Ἐνῶ ὁ Χριστὸς ὡς Θεὸς εἶναι ἀμήτωρ, ὡς ἄνθρωπος εἶναι ἀπάτωρ· γεννήθηκε ἐκ Πνεύματος ἁγίου καὶ Μαρίας τῆς Παρθένου. Ἡ σύλληψί του ἔγινε ἀρρεύστως καὶ ἀσπόρως, ὅπως γράφουν οἱ πατέρες, χωρὶς θέλημα ἀνδρός. Κι ὅπως εἶναι ἀσέβεια νὰ ἐννοήσουμε μητέρα στὴν θεότητά του, λέει ὁ Χρυσόστομος, ἔτσι εἶναι βλασφημία νὰ φαντασθοῦμε πατέρα στὴν ἐνανθρώπησί του. Ἀλλὰ καὶ ἡ γέννησί του ἔγινε ἐκ παρθένου καὶ ἀφθόρως, ἀπὸ μήτρα παρθενική, ποὺ δὲν ὑπέστη φθορά, «Οὔτε γὰρ ὁ Θεὸς ρεῦσιν ὑπέμεινε· θεοπρεπῶς γὰρ ἐγέννησεν· οὔτε καὶ ἡ παρθένος φθορὰν ὑπέστη», συνοψίζει δυναμικὰ ὁ Χρυσόστομος τὸ δόγμα τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἄν, λοιπόν, ἀποτελεῖ μυστήριο ἡ ἄχρονη γέννησι τοῦ Χριστοῦ, εἶναι τὸ ἴδιο μυστήριο καὶ ἡ ἐν χρόνῳ γέννησί του. Στὴ δεύτερη θαυμάσια ὁμιλία του γιὰ τὰ Χριστούγεννα ὁ Χρυσόστομος λέει· «Σήμερον ὁ γεννηθεὶς ἀρρήτως ἐκ Πατρός, ἐκ Παρθένου τίκτεται ἀφράστως»· δὲν μποροῦμε νὰ περιγράψουμε τὴ γέννησί του ἀπὸ τὸν Πατέρα οὔτε ὅμως μποροῦμε νὰ ἐκφράσουμε τὴ γέννησί του ἀπὸ τὴν παρθένο. Καὶ συνεχίζει· «Ἀλλὰ τότε μὲν κατὰ φύσιν τοῦ Πατρὸς πρὸ αἰώνων ἐγεννήθη, ὡς ὁ γεννήσας οἶδε»· μόνο ὁ Θεὸς ποὺ τὸν γέννησε, γνωρίζει πῶς συμβαίνει ἡ προαιώνια γέννησί του. «Καὶ σήμερον πάλιν παρὰ φύσιν ἐτέχθη»· ἀλλ’ ὑπερφυσικὴ εἶναι καὶ ἡ ἀνθρώπινη γέννησί του. «Πάντως, καὶ ἡ ἄνω γέννησις ἀληθὴς καὶ ἡ κάτω γέννησις ἀψευδής», καταλήγει ὁ ἱερὸς πατήρ. Εἶναι δηλαδὴ τὸ ἴδιο πρόσωπο ὁ Θεὸς ἐκ Θεοῦ, ποὺ γεννιέται προαιώνια καὶ ὁ ἄνθρωπος ποὺ γεννήθηκε ἀπὸ τὴν παρθένο Μαρία· υἱὸς Θεοῦ καὶ υἱὸς ἀνθρώπου ὁ Θεάνθρωπος Ἰησοῦς Χριστός.
.             Ἡ ἀλήθεια αὐτὴ τονίζεται πολὺ δυνατὰ καὶ πολὺ καθαρὰ μέσα στὴν ἁγία Γραφή. Ὁ Κύριος ἔγινε ἄνθρωπος χωρὶς νὰ πάψη οὔτε μία στιγμὴ νὰ εἶναι Θεός. Ἄνω ὡς Υἱὸς Θεοῦ μονογενής, κάτω ὡς υἱὸς ἀνθρώπου, πάλι μονογενής, τῆς παρθένου. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέει ἀπερίφραστα· «Ἐν αὐτῷ κατοικεῖ πᾶν τὸ πλήρωμα τῆς θεότητος σωματικῶς» (Κολ. β´ 9)· μέσα στὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ κατοικεῖ ὅλη ἡ οὐσία τῆς θεότητας. Καὶ ἡ Ἐκκλησία μᾶς διακηρύττει· Ἄνθρωπος τὸ φαινόμενον, Θεὸς τὸ κρυπτόμενον, διότι «μὴ ἐκστὰς τῆς φύσεως μετέσχε τοῦ ἡμετέρου φυράματος»· ζυμώθηκε μὲ τὸ ἀνθρώπινο φύραμα χωρὶς νὰ ἀφήση στὸ ἐλάχιστο τὴν θεϊκή του φύσι.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ:  ΤΡΕΙΣ ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ τοῦ ΧΡΙΣΤΟΥ–3

, , ,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: