Ο ΜΑΚΑΡΙΟΣ, Η ΚΥΠΡΟΣ ΚΑΙ Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ (Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)

Ὁ Μακάριος, ἡ Κύπρος καὶ ἡ Μακεδονία

Τοῦ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

.           Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος τῆς Κύπρου Μακάριος στὶς 20 Ἰουλίου τοῦ 1977 ἐξεφώνησε βαρυσήμαντο λόγο στὸ διενεργηθὲν παγκύπριο συλλαλητήριο καταδίκης τῆς τουρκικῆς εἰσβολῆς. Τὴν ὁμιλία του δημοσίευσε πρόσφατα ἡ ἐφημερίδα τῆς Λευκωσίας «Φιλελεύθερος» καὶ ἐκτύπωσε σὲ χιλιάδες φυλλάδια καὶ διένειμε δωρεὰν ἡ Μητρόπολη Πάφου. Ἡ ὁμιλία τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Μακαρίου ἦταν ἡ τελευταία του. Μετὰ ἀπὸ λίγες ἡμέρες, καὶ συγκεκριμένα στὶς 3 Αὐγούστου 1977 ἀπεβίωσε. Ἡ ὁμιλία του ἀποτελεῖ παρακαταθήκη γιὰ ὅλους τοὺς Ἕλληνες. Εἶναι ἡ πορεία ποὺ προτείνει ὁ ἀείμνηστος Ἀρχιεπίσκοπος γιὰ τὸ Κυπριακὸ καὶ γιὰ κάθε ἐθνικὸ ζήτημα ποὺ ἀντιμετωπίζουμε.
.           Τὰ ὅσα τότε εἶπε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Μακάριος ἔχουν ἰδιαίτερη βαρύτητα γιὰ κάθε Ἕλληνα καὶ γιὰ κάθε ἐθνικὸ πρόβλημα ποὺ ἀντιμετωπίζει. Γιατί δὲν τὰ εἶπε κάποιος θεωρητικός, οὔτε ἕνας τυχάρπαστος, οὔτε κάποιος ποὺ αὐτοαποκαλεῖται «ρεαλιστής». Τὰ εἶπε κάποιος ποὺ βίωσε καὶ ἀγωνίσθηκε ἀπὸ τὴν πιὸ ὑπεύθυνη θέση γιὰ τὴν ἐλευθερία καὶ τὴν αὐτοδιάθεση τῆς Κύπρου.
.           Ἡ πρώτη διαπίστωσή του εἶναι ὅτι ἡ βίαιη κατοχὴ μεγάλου μέρους τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας ἀπὸ τὴν Τουρκία πρέπει καθημερινῶς νὰ προβάλλεται διεθνῶς. Δὲν φτάνει ἡ διπλωματία. Ἀπαιτεῖται καὶ ἡ συμμετοχὴ στὸ πρόβλημα τῆς παγκόσμιας κοινῆς γνώμης. Αὐτὸ ἐνοχλεῖ ἰδιαίτερα ὅσους ἀδικοπραγοῦν. Ἀνάλογα ἰσχύουν γιὰ τὸ Μακεδονικό. Ἔχουμε ἀποτύχει ἀπολύτως ὡς χώρα στὴν προβολὴ τῶν ἑλληνικῶν δικαίων στὸ ζήτημα. Ἀποτέλεσμα, οἱ περισσότερες χῶρες – μέλη τοῦ ΟΗΕ νὰ ἔχουν ἀναγνωρίσει τὸ γειτονικὸ κράτος μὲ τὸ ὄνομα «Μακεδονία» καὶ οἱ μεγάλες δυτικὲς δυνάμεις νὰ ἔχουν συνταχθεῖ μὲ αὐτό…
.           Στὸ ἐρώτημα τί πρέπει νὰ κάνουν οἱ Ἕλληνες τῆς Κύπρου ἂν οἱ μεσολαβήσεις τοῦ ΟΗΕ στὸ Κυπριακὸ δὲν προωθοῦν δίκαια τὸ πρόβλημα καὶ στὴ συμβουλὴ ποὺ τοῦ ἔδωσαν ὁρισμένοι νὰ συμβιβασθοῦν, ἐπικαλούμενοι τὸ ἐπιχείρημα ὅτι «μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου σταθεροποιοῦνται τὰ τετελεσμένα γεγονότα καὶ οἱ εὐκαιρίες χάνονται», ὁ Ἀρχιεπίσκοπος ἀπάντησε:
.           «Εἴμαστε ὑπὲρ τοῦ συμβιβασμοῦ. Ἀλλὰ συμβιβασμὸς δὲν σημαίνει βέβαια τὴν ἐκ μέρους μας ἀποδοχὴ τῶν τετελεσμένων γεγονότων. Πρέπει ἀκόμα, νὰ προσθέσω, ὅτι σὲ ἐθνικὰ προβλήματα σὰν τὸ Κυπριακὸ (Σημ. Καὶ σὰν τὸ Μακεδονικό, προσθέτουμε), ὁ πολὺς ‘ρεαλισμὸς’ στὴν ἀντιμετώπισή τους ἰσοδυναμεῖ πρὸς ἡττοπάθεια. Εἴμαστε ρεαλιστές, ὥστε νὰ βλέπουμε στὶς διαστάσεις της τὴ σκληρὴ πραγματικότητα καὶ νὰ μὴν τὴν παραγνωρίζουμε. Οὐδέποτε, ὅμως, θὰ τὴν ἀναγνωρίσουμε καὶ θὰ τὴν νομιμοποιήσουμε μὲ τὴν ὑπογραφή μας… Ἐρωτήματα καὶ σκεπτικισμὸ γεννᾶ ἴσως σὲ μερικοὺς ἡ ἰδέα γιὰ μακροχρόνιο ἀγώνα. Καὶ ἄλλοι, ἴσως, νὰ τὸν θεωροῦν ἁπλὴ κενολογία καὶ συνθηματολογία. ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΟΛΙΓΟΠΙΣΤΟΙ ΚΑΙ ΗΤΤΟΠΑΘΕΙΣ…». ( Σημ. Τὰ κεφαλαῖα τοῦ γρ.).
.           Ὡς προϋπόθεση αὐτοῦ τοῦ ἀγώνα στὴν Κύπρο καί, κατ᾽ ἐπέκταση, στὴ Μακεδονία ὁ ἀείμνηστος Ἀρχιεπίσκοπος συνιστᾶ «πίστη ἀπαρασάλευτη στὴ νίκη τοῦ δικαίου μας, πίστη σταθερὴ στὸ μέλλον μας ὡς Ἔθνους καὶ ἀπόφαση ἀκλόνητη νὰ μὴν ἐνδώσουμε στὴ βίαιη ἐπιβολὴ τῶν σχεδίων τῶν ἰσχυρῶν τῆς γῆς». Στὸ Μακεδονικὸ ἐνδώσαμε, εὐχόμαστε νὰ μὴν συμβεῖ αὐτὸ καὶ στὸ Κυπριακό.-

Advertisements

,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: