Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟ 2018- Δ´ (Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τὸ 2018

Τοῦ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

     ΜΕΡΟΣ Δ΄

Μέρος Α´: Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟ 2018 -Α´ (Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)

Μέρος Β´: Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟ 2018- Β´ (Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)

Μέρος Γ´: Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟ 2018- Γ´ (Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)

Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων

.               Τέταρτο στὴ σειρὰ τῶν πρεσβείων τιμῆς μεταξὺ τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν εἶναι τὸ Πατριαρχεῖο τῶν Ἱεροσολύμων. Εἶναι τὸ ἀρχαιότερο τῶν Πατριαρχείων, ἀφοῦ ἐκεῖ ἱδρύθηκε ἡ στὸν κόσμο Ἐκκλησία. Τὸ Πατριαρχεῖο ἔχει μία συνεχῆ παρουσία στοὺς Ἁγίους Τόπους. Οἱ ποικίλοι κατακτητὲς τους μπορεῖ, πρὸς καιρόν, νὰ Τὸ κλόνισαν ἀλλὰ Αὐτὸ δὲν καταποντίστηκε καὶ ἐπιζεῖ ἕως σήμερα. Αὐτοὶ ποὺ ἐξουσίασαν τὴν Ἱερουσαλὴμ κατὰ σειρὰ εἶναι οἱ Ρωμαῖοι καὶ οἱ Βυζαντινοὶ (33-638), οἱ Ἄραβες (638-1099), οἱ Λατίνοι (1099-1291), οἱ Μαμελοῦκοι (1291-1517), οἱ Ὀθωμανοὶ (1517-1917), οἱ Ἄγγλοι (1917 – 1948), οἱ Ἰορδανοὶ (1948-1967) καὶ οἱ Ἰσραηλινοὶ (1967 – ).
.             Ἀπὸ τὶς 19 Ἰουλίου 2018 ξεκίνησε μία νέα περίοδος γιὰ τὸ Ἰσραήλ, ποὺ θὰ ἔχει ἐπιπτώσεις στοὺς μὴ ἑβραίους πολίτες τῆς χώρας, ἰδιαίτερα στοὺς ἄραβες, μουσουλμάνους καὶ χριστιανούς, ποὺ εἶναι περίπου 1.800.000 καὶ ἀποτελοῦν τὸ 20% τοῦ συνολικοῦ πληθυσμοῦ. Τὴν ἡμέρα αὐτὴ ὁ πρωθυπουργὸς Νετανιάχου πέρασε νόμο ἀπὸ τὴν Κνεσὲτ μὲ μικρὴ πλειονοψηφία (62 ὑπὲρ ἔναντι 55 κατὰ καὶ τρεῖς ἀποχὲς στοὺς 120 βουλευτὲς) περὶ «ἑβραϊκοῦ ἔθνους – κράτους». Σύμφωνα μὲ αὐτὸν «τὸ Ἰσραὴλ εἶναι ἡ ἱστορικὴ πατρίδα τοῦ ἑβραϊκοῦ λαοῦ, ποὺ ἔχει τὸ ἀποκλειστικὸ δικαίωμα στὴν ἐθνικὴ αὐτοδιάθεση σὲ αὐτό». Ὁ νόμος καταργεῖ τὴν ἀραβικὴ ὡς γλῶσσα ἰσότιμη πρὸς τὴν ἑβραϊκὴ καὶ τὴν ὑποβαθμίζει σὲ ἕνα εἰδικὸ καθεστώς.
.              Τὰ διεθνῆ ΜΜΕ, ὅπως ἡ ἐφημερίδα Financial Times καὶ τὰ πρακτορεῖα εἰδήσεων Ρόϊτερς καὶ Ἀσοσιέϊτεντ Πρές, τὰ ὁποῖα φίλα πρόσκεινται στὸ Ἰσραήλ, ἐξέφρασαν τὴν ἀνησυχία τους γιὰ τὴν ψήφιση τοῦ συγκεκριμένου Νόμου. Οἱ Φαϊνάνσιαλ Τάϊμς ἔγραψαν πὼς δείχνει μία στροφὴ πρὸς τὴν ἐπικίνδυνη κατεύθυνση, δυνητικὰ νομιμοποιώντας τὶς διακρίσεις σὲ βάρος τοῦ ἀραβικοῦ πληθυσμοῦ στὸ ἐσωτερικὸ τοῦ Ἰσραήλ. Τὰ εἰδησεογραφικὰ πρακτορεῖα ἀναφέρουν ὅτι τὸ ἐρώτημα ποὺ πλέον τίθεται εἶναι ἂν ὁ νόμος προετοιμάζει τὸ ἔδαφος γιὰ ἕνα μελλοντικὸ ἑνιαῖο κράτος, στὸ ὁποῖο τὸ Ἰσραὴλ θὰ ἔχει ἐνσωματώσει ὅλα τὰ παλαιστινιακὰ ἐδάφη.
.                 Γιὰ νὰ ἀντιληφθεῖ κάποιος τὴν κίνηση Νετανιάχου, πρέπει νὰ γνωρίζει τὴν ἱστορία τοῦ Σιωνισμοῦ, ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ ἱδρυτῆ του Τεοντὸρ Χέρτσλ ἕως σήμερα. Σκοπός του μὴ ἀποκρυπτόμενος εἶναι ἡ δημιουργία ἑνὸς «Ἑβραϊκοῦ κράτους» καὶ ὄχι «κράτους τῶν Ἑβραίων» στὴν Παλαιστίνη καὶ στὰ ὅρια τῶν ἀρχαίων Βασιλείων τοῦ Ἰούδα καὶ τοῦ Ἰσραήλ. Τὸ βέβαιο εἶναι ὅτι αὐτοὶ ποὺ κυβερνοῦν σήμερα τὸ Ἰσραήλ, θεωροῦν ὅτι, κατὰ τὶς ἀρχὲς τοῦ Σιωνισμοῦ, εἶναι «θεία ἐντολὴ» νὰ ἔχουν τὴν πλήρη εὐθύνη τῶν πεπρωμένων τοῦ ἑβραϊκοῦ λαοῦ, θέτοντας ὅλα τὰ ἄλλα ζητήματα, ὅπως τοὺς Ἄραβες πολίτες τῆς χώρας καὶ τὴν ὕπαρξη παλαιστινιακοῦ ἀνεξάρτητου κράτους, σὲ δεύτερη μοίρα. Οἱ ἀγορὲς γῆς στὴν Παλαιστίνη καὶ οἱ ἐποικισμοὶ εἶναι πάντα πρωτεύων γεωπολιτικὸς παράγων, ὡς θρησκευτικὴ σιωνιστικὴ ἐπιταγή.
.              Στὴν κατάσταση αὐτὴ πορεύεται τὸ Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων. Εἶναι ἡ πρώτη φορὰ στὴν ἱστορία του, ποὺ πρέπει νὰ ἀντιμετωπίσει ἕνα κράτος, ποὺ ἔχει δημοκρατικοὺς θεσμούς, ἀλλὰ καὶ τὸν πειρασμὸ τῆς θεοκρατίας καὶ τοῦ σιωνιστικοῦ ἐθνικισμοῦ, κατὰ τὸν ὁποῖο ὑπεράνω τῶν ἀποφάσεων τοῦ ΟΗΕ καὶ τῶν ἀνθρωπίνων δικαιωμάτων τῶν ἀλλοθρήσκων καὶ τῶν ἀλλογενῶν εἶναι τὸ συμφέρον τοῦ ἑβραϊκοῦ λαοῦ τοῦ Ἰσραήλ.
.               Τὸ Πατριαρχεῖο ἀσφαλῶς βλέπει τὴν πραγματικότητα, ὅτι ἀποτελεῖ πλέον κενὸ γράμμα ἡ ἐπιταγὴ τοῦ Ἰσλάμ, πὼς ὁ ἑκάστοτε βασιλιὰς τῆς Ἰορδανίας εἶναι «ὁ Ἐπιστάτης τῶν ἐν τῇ Ἁγίᾳ Πόλει τῆς Ἱερουσαλὴμ ἰσλαμικῶν καὶ χριστιανικῶν προσκυνημάτων» (Ὁμιλία Πατριάρχου Θεοφίλου στὸ Ἀμμάν στὶς 30/6/2018). Τὸ Πατριαρχεῖο ἀντιμετωπίζει τὴν ἐπιθετικότητα τῶν σιωνιστῶν, ποὺ ἐπιδιώκουν νὰ ἀποκτήσουν τὰ ἀκίνητα ποὺ κατέχει στὴν παλαιὰ πόλη καὶ στὴν εὐρύτερη περιοχὴ τῆς Ἱερουσαλὴμ καὶ νὰ ἐγκαταστήσουν καὶ ἄλλους, πολλούς, ἐποίκους.
.                 Ἡ πρὸ μηνῶν προώθηση νόμου στὸ Ἰσραὴλ γιὰ δημεύσεις χριστιανικῶν περιουσιῶν προκάλεσε τὴν ἀντίδραση τῶν χριστιανῶν ἡγετῶν τῶν Ἁγίων Τόπων. Ἔτσι ὁ Πατριάρχης Θεόφιλος μαζὶ μὲ τὸν λατίνο κουστωδὸ καὶ τὸν Ἀρμένιο Πατριάρχη ἀποφάσισαν, μετὰ ἀπὸ αἰῶνες, νὰ κλείσουν τὶς πύλες τοῦ Παναγίου Τάφου γιὰ τρεῖς ἡμέρες, ἀπὸ τὶς 25 ἕως καὶ τὶς 27 Φεβρουαρίου 2018. Στὴ διαμαρτυρία τους, ποὺ ὑπογράφουν καὶ οἱ τρεῖς, κατηγοροῦν τὴν κυβέρνηση Νετανιάχου γιὰ «συστηματικὲς ἐπιθέσεις χωρὶς προηγούμενο ἐναντίον τῶν Χριστιανῶν τῶν Ἁγίων Τόπων»..                 Προηγουμένως τὸ Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων, στὶς 26 Ὀκτωβρίου 2017, μὲ Ἀνακοινωθέν του, ἀναφέρεται στὴν ἐπίσκεψη τοῦ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων Θεοφίλου στὸ Βατικανὸ καὶ στὴ συνάντησή του μὲ τὸν Πάπα Φραγκίσκο. Ὅπως γράφει τὸ Ἀνακοινωθέν, κατ᾽ αὐτὴν ὁ κ. Θεόφιλος ἐξέθεσε στὸν Πάπα τὸν κίνδυνο ἡ κυβέρνηση τοῦ Ἰσραὴλ νὰ ὑπονομεύσει τὸ ἀπὸ αἰώνων ἰσχῦον στάτους κβὸ στοὺς Ἁγίους Τόπους. Αὐτὸ θὰ προκύψει, ὅπως εἶπε, ἂν τελικὰ ὑλοποιηθοῦν ἡ πρόταση σαράντα μελῶν τῆς Κνεσέτ, ἡ ὁποία ἀφαιρεῖ ἀπὸ τὶς Ἐκκλησίες τὸ δικαίωμα νὰ διαχειρίζονται ἐλευθέρως τὶς γαῖες αὐτῶν, καὶ ἡ ἀπόφαση τοῦ ἰσραηλινοῦ περιφερειακοῦ δικαστηρίου τῶν Ἱεροσολύμων, ἡ ὁποία ἔδωσε κύρος στὶς χωρὶς ἔγκριση καὶ παράνομες συμφωνίες, ποὺ ἀφοροῦν στὴν ἰδιοκτησία τοῦ Πατριαρχείου στὴν Πύλη τοῦ Δαυὶδ (Jaffa Gate).
.                 Τὸ Ἰσραήλ, μὲ τὶς ἐνέργειές του, ἔχει δείξει ὅτι ἀποκλείεται νὰ παραχωρήσει ἔστω μέρος τῆς Ἱερουσαλὴμ γιὰ νὰ καταστεῖ πρωτεύουσα Παλαιστινιακοῦ κράτους, ποὺ καὶ αὐτοῦ δὲν ἐπιθυμεῖ τὴν ὕπαρξη, παρὰ τὶς ἀποφάσεις τοῦ ΟΗΕ. Οἱ συμφωνίες τοῦ Ὄσλο, γιὰ ἀναγνώριση τῆς Παλαιστινιακῆς Ἀρχῆς καὶ τῆς ἀπὸ αὐτὴν διοίκησης στὴν Δυτικὴ Ὄχθη καὶ στὴ Λωρίδα τῆς Γάζας, τὶς ὁποῖες ὑπέγραψαν οἱ Γιτζὰκ Ράμπιν καὶ ὁ Γιασὲρ Ἀραφάτ, παρουσίᾳ τοῦ Προέδρου τῶν ΗΠΑ Μπὶλ Κλίντον, ὄχι μόνο παραμένουν γράμματα κενὰ περιεχομένου, ἀλλὰ τὸ Ἰσραὴλ πράττει τὰ ἀντίθετα τῶν ὅσων ὑπέγραψε. Ὄχι τώρα. Λίγο μετὰ ποὺ τὰ ὑπέγραψε καὶ ἀφοῦ ἀκραῖοι ἐθνικιστὲς δολοφόνησαν τὸν Ράμπιν.
.               Οἱ ΗΠΑ ἀκολουθοῦν τὸ Ἰσραὴλ στὴν ἀσυνέπεια. Ἡ Ἱερουσαλὴμ θὰ εἶναι ὁλόκληρη καὶ πρωτεύουσα τοῦ Ἰσραήλ, αὐτὴ εἶναι ἡ ἀπόφαση τῆς κυβέρνησής του. Οἱ ΗΠΑ ἤδη ἀποφάσισαν νὰ ἀγνοήσουν καὶ αὐτές, ὅπως τὸ Ἰσραήλ, τὶς ἀποφάσεις τοῦ ΟΗΕ καὶ νὰ μεταφέρουν στὴν Ἱερουσαλὴμ τὴν πρεσβεία τους. Τὸ κράτος τοῦ Ἰσραὴλ εἶναι ἀποφασισμένο νὰ ἐπιβάλει τίς, κατὰ τοὺς σιωνιστές, ἐπιταγὲς τοῦ Γιαχβὲ διὰ τῆς πυγμῆς καὶ διὰ κατασταλτικῶν μεθόδων, διὰ τειχῶν ὑψηλῶν, αὐστηρῆς ἐπιτήρησης τῶν Ἀράβων πολιτῶν, τῶν αὐθαίρετων ἐποικισμῶν. Ἀντιδράσεις στὴν πολιτικὴ αὐτὴ ὑπάρχουν ἀκόμη καὶ ἀπὸ Ἑβραίους θεολόγους, πολιτικοὺς καὶ διανοούμενους, οἱ ὁποῖοι ἀρνοῦνται τὴν μετατροπὴ τοῦ Ἰσραὴλ σὲ θεοκρατικὸ ἀπολυταρχικὸ κράτος.
.             Ὅσοι Ἄραβες ὀρθόδοξοι χριστιανοὶ δὲν ἀνέχονται τὴ διαμορφούμενη κατάσταση στὸ Ἰσραὴλ μεταναστεύουν, περισσότερο οἱ νέοι. Κατὰ τὸ πρακτορεῖο Agence Fides (6 Ἰουλίου 2018) στὸ Ἰσραὴλ ἔχουν ἀπομείνει χριστιανοὶ λιγότεροι ἀπὸ τὸ 2% τοῦ συνολικοῦ πληθυσμοῦ, ἐνῶ τὸ 1970 ἦσαν τὸ 5%. Στὴν, ὑπὸ παλαιστινιακὴ διοίκηση, ἀλλὰ ὑπὸ τὴν ἐπιτήρηση τῶν ἰσραηλινῶν στρατιωτικῶν δυνάμεων πόλη τῆς Βηθλεὲμ οἱ χριστιανοὶ ἀποτελοῦν σήμερα τὸ 17%, ὅταν στὸ παρελθὸν ἀποτελοῦσαν τὸ 90%. Σημειώνεται ὅτι τὸ ποίμνιο τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων ἀποτελεῖται κυρίως ἀπὸ Χριστιανοὺς Ἄραβες, ποὺ σήμερα εἶναι λιγότεροι ἀπὸ 90.000.
.             Ὅσοι χριστιανοὶ ὀρθόδοξοι μετοίκησαν στὴ γειτονικὴ Ἰορδανία, ζοῦν σήμερα χωρὶς προβλήματα. Εἶναι πάνω ἀπὸ τὸ 6% τοῦ συνολικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Ἰορδανίας, ἂν ὑπολογισθοῦν καὶ οἱ πρόσφυγες ἀπὸ τὴ Συρία. Τὰ προβλήματα μὲ τοὺς Ἄραβες ὀρθοδόξους χριστιανοὺς τῆς Ἰορδανίας, ποὺ θέλουν νὰ ἐκλεγεῖ Πατριάρχης Ἄραβας στὸ γένος, φαίνεται ὅτι ἔχουν κατασιγάσει, χάρη στὸν φίλο τοῦ Πατριάρχη πρίγκιπα Γάζι Μπὶν Μοχάμαντ, σύμβουλο τοῦ βασιλιᾶ Ἀμπντάλα ἐπὶ τῶν θρησκευτικῶν καὶ χριστιανικῶν θεμάτων.
.               Ὡς πρὸς τὰ διορθόδοξα, τὸ Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων στὸ Οὐκρανικὸ εἶναι στὸ πλευρὸ τοῦ Φαναρίου καὶ πολιτικὰ ἀκολουθεῖ τὶς γεωπολιτικὲς ἐπιταγὲς τῆς Δύσης. Ἀπόδειξη ὅτι στὶς 29 Μαΐου 2018, κατὰ τὸ ἀνακοινωθὲν τοῦ Παναγίου Τάφου, ὁ Πατριάρχης κ. Θεόφιλος «ἀπένειμε τὸ παράσημο τοῦ Σταυροφόρου τοῦ Παναγίου Τάφου στὴν Κυβερνῆτιν τῆς πόλεως Χάρκοβ Οὐκρανίας Ἰουλία Σβιτλίσναγια καὶ ἔδωσε εὐχὲς καὶ ἐξέφρασε γνώμη γιὰ ἐπούλωση τοῦ τραύματος τοῦ σχίσματος τῆς Οὐκρανίας». Τὸ Πατριαρχεῖο δὲν κοινοποίησε τὴν «γνώμη», ποὺ ἐξέφρασε ὁ Πατριάρχης στὴν Οὐκρανὴ ἀξιωματοῦχο γιὰ τὴν ἐπούλωση τοῦ τραύματος τοῦ σχίσματος, ἀλλὰ τὸ παράσημο εἶναι ἐνδεικτικό τῆς εὐνοϊκῆς του ἄποψης πρὸς τὴν ἐπιδίωξη τῆς φιλοδυτικῆς κυβέρνησης τῆς Οὐκρανίας.
.             Ἡ πιθανὴ ρήξη στὶς σχέσεις μὲ τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Μόσχας θὰ προσθέσει προβλήματα στὸ Πατριαρχεῖο τῶν Ἱεροσολύμων, λόγῳ τῆς ἰσχυρῆς παρουσίας τῶν Ρώσων στοὺς Ἁγίους Τόπους καὶ τῆς ὑπάρξεως Ἐπιτρόπου τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων στὴ Μόσχα. Σημειώνεται ὅτι σήμερα στοὺς Ἁγίους Τόπους λειτουργοῦν ὑπὸ τὴν δικαιοδοσία, ἕως τώρα, τοῦ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων ἀλλὰ οἱ περισσότεροι μὲ Ρώσους ἱερεῖς, τέσσερις Ναοὶ καὶ τρία Μοναστήρια. Μὲ τὸ Πατριαρχεῖο τῆς Ἀντιοχείας δὲν ὑπάρχει κοινωνία, λόγῳ τῆς ἀπὸ τὸ Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων ἱδρύσεως Μητροπόλεως στὸ Κατάρ, γεγονὸς ἰδιαίτερα λυπηρό. Στὰ διαχριστιανικὰ τὸ Πατριαρχεῖο Ἱεροσολύμων ἀκολουθεῖ ἐπίσης τὴν πολιτικὴ τοῦ Φαναρίου ἔναντι τοῦ Βατικανοῦ καὶ τῶν ἄλλων χριστιανικῶν ὁμολογιῶν, παρὰ τὰ προβλήματα ποὺ προκύπτουν κατὰ καιροὺς ἀπὸ τὶς ἐπιδιώξεις στὰ πανάγια προσκυνήματα, κυρίως τῶν λατίνων κουστωδῶν καὶ τοῦ Ἀρμενικοῦ Πατριαρχείου.-

Μέρος Ε´: Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟ 2018- E´ (Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)

Advertisements

, , ,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: