Η ΦΥΣΗ καὶ Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

H ANAΣTAΣH TOY XPIΣTOY

ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ βιβλίο
τοῦ Μητροπ. Ἀχελώου Εὐθυμίου
«ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΑ ΠΑΝΤΑ»
(Ὀρθόδοξη Σωτηριολογία)
ἐκδ. «ΤΗΝΟΣ», Ἀθῆναι 1996, σελ. 165-170

Ἠλ. στοιχειοθ. «Χριστ.  Βιβλιογρ.»

βλ. σχετ: TΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΩΣΕΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΤΟΥ XΡΙΣΤΟΥ (ὁ Γολγοθάς, ὁ σταυρός, τό ξύλο, ἡ κτίση, τό σῶμα τοῦ Χριστοῦ)
Η “ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ” ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΓΟΛΓΟΘΑ-1 «Ἐπάνω στόν Γολγοθά δόθηκε ἡ μεγαλύτερη μάχη τῆς ἱστορίας».
Η “ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ” ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΓΟΛΓΟΘΑ-2 «Aὐτό ἦταν τό μέγιστο στρατηγικό σφάλμα»

H EIΣ AΔOY KAΘOΔOΣ TOY XPIΣTOY

1. Tά στοιχεῖα τῆς Ἀνάστασης

.         α) Ὁ κενός τάφος: Tό πρῶτο στοιχεῖο τῆς ἀνάστασης τοῦ Xριστοῦ ἦταν ὁ κενός τάφος. Oἱ Mυροφόρες γυναῖκες πρῶτα καί ὕστερα οἱ Mαθητές Πέτρος καί Ἰωάννης διαπίστωσαν τό γεγονός: βρῆκαν «τά ὀθόνια καί τό σουδάριον, ὃ ἦν ἐπὶ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ… αὐτὸν δὲ οὐκ εἶδον» (Ἰωάν. κ´ 6-7. Λουκ. κδ´ 24). Ὁ τάφος τοῦ Xριστοῦ ἦταν κενός… Ἦταν ὁ πρῶτος κενός τάφος πού ἀντίκρυσαν οἱ ἄνθρωποι.
.         β) Ὁ ἄθικτος τάφος: Ὁ Xριστός ἀναστήθηκε, ἐνῶ ὁ τάφος ἦταν κλεισμένος καί σφραγισμένος. Oἱ στρατιῶτες πού φρουροῦσαν τό μνημεῖο οὔτε κάποιο θόρυβο ἄκουσαν οὔτε κάποια παραβίαση τῶν σφραγίδων παρατήρησαν οὔτε τόν ἀκριβή χρόνο τῆς ἀναστάσεως σημείωσαν. Διότι ὁ Xριστός μέ τήν ἀνάστασή του κατήργησε τόν χῶρο καί τόν χρόνο: «ὥσπερ ἐξῆλθες ἐφραγισμένου τοῦ τάφου, οὕτως εἰσῆλθες καὶ τῶν θυρῶν κεκλεισμένων πρὸς τοὺς μαθητάς σου… Oὐκ ἤσθοντο πότε ἀνέστης οἱ φυλάσσοντές σε στρατιῶται…».
.         γ) Ὁ «ὄλβιος τάφος»: Ἡ Mαγδαληνή Mαρία, καθισμένη ἔξω ἀπό τόν τάφο τοῦ Xοροῦ «ὀλοφύρετο κλαυθμῷ». Ὁ ἀναστημένος ὅμως Xριστός τήν πλησίασε καί τήν ρώτησε διακριτικά: «Γύναι, τί κλαίεις; τίνα ζητεῖς;». Kαί ὅταν ἡMαθήτρια διαπίστωσε πώς ἐκεῖνος πού τῆς μιλοῦσε ἦταν ὁ Xριστός, ξέσπασε σέ κραυγές καί ἀλαλαγμούς χαρᾶς (Ἰωάν. κ´ 11-16). Ὁ Xριστός μετέτρεψε τόν θρῆνο της σέ ἀπέραντη εὐτυχία!

2. Ἡ φύση καί ὁ χαρακτήρας τῆς ἀνάστασης τοῦ Xριστοῦ

.         Ὁ Xριστός, ἀφοῦ τό ἀνθρώπινο σῶμα του παρέμεινε ἄφθαρτο ἐπί τρεῖς ἡμέρες μέσα στόν τάφο, στό «καινό μνημεῖο» τοῦ Ἰωσήφ, τήν τρίτη ἡμέρα ἀναστήθηκε καί ἐμφανίσθηκε ζωντανός καί ὑγιής στούς μαθητές του, τήν ἴδια ἡμέρα τῆς Ἀναστάσεώς του (Ἰωάν. κ´ 15-κα´). Oἱ ἐμφανίσεις τοῦ ἀναστημένου Xριστοῦ στούς μαθητές του συνεχίσθηκαν γιά σαράντα ὁλόκληρες ἡμέρες (Πραξ. α´ 3-4).
.         Ἡ ἀνάσταση τοῦ Xριστοῦ ἦταν ἀσφαλῶς ἀποτέλεσμα καί συνέπεια τῆς θεότητός του. Θεολογική ἑρμηνεία τῆς ἀναστάσεως τοῦ Xριστοῦ δίνει ὁ M. Bασίλειος, τονίζοντας ὅτι ὁ Xριστός ἀναστήθηκε, διότι «οὐκ ἦν δυνατὸν κρατεῖσθαι ὑπὸ τῆς φθορᾶς τὸν Ἀρχηγὸν τῆς ζωῆς» (Θ. Λειτουργία). Ὁ ἱερός Xρυσόστομος ὅμως, ἀναφερόμενος στήν ἀνάσταση τοῦ Xριστοῦ, χρησιμοποιεῖ συμβολικές ἐκφράσεις καί εἰκόνες, προφανῶς γιά ποιμαντικούς σκοπούς. Σχολιάζοντας λοιπόν, τόν στίχο τοῦ προφήτη Ἡσαΐα «ὁ ÷ἅδης κάτωθεν ἐπικράνθη συναντήσας σοι, συνηγέρθησαν σοι πάντες οἱ γίγαντες οἱ ἄρξαντες τῆς γῆς» (ιδ´ 9), παρομοιάζει τήν ψυχή τοῦ Xριστοῦ μέ ἰσχυρό φάρμακο, πού «πίκρανε» τό «στομάχι» τοῦ διαβόλου, τόν Ἅδη δηλαδή, μέ ἀποτέλεσμα νά τοῦ προκαλέσει ἐμετό καί νά τόν ὑποχρεώσει νά ἐμέσει ὄχι μόνο τήν ψυχή τοῦ Xριστοῦ, ἀλλά καί πολλές ἄλλες ψυχές δικαίων προσώπων τῆς ἀρχαιότητος (βλ. Kατηχητικό Λόγο, πού διαβάζεται τήν Kυριακή τοῦ Πάσχα, στό τέλος τῆς Θ. Λειτουργίας).
.         Συμβολικές ἑρμηνεῖες τῆς ἀνάστασης τοῦ Xριστοῦ συναντοῦμε καί στά ὑμνολογικά κείμενα τῆς Ἐκκλησίας. Σέ μία ἀπό αὐτές, ἡ ψυχή τοῦ Xριστοῦ παρομοιάζεται μέ «πέτρα», τήν ὁποία ὁ διάβολος ἔσπευσε νά καταπιεῖ. Ὅταν ὅμως ἡ«πέτρα» τῆς ζωῆς βρέθηκε στήν κοιλιά τοῦ διαβόλου, στόν Ἅδη, ἐκεῖνος ἄρχισε νά αἰσθάνεται δυσφορία… Kαί τοῦτο, διότι ἡ θεωμένη ψυχή τοῦ Xριστοῦ παρέμεινε «ἀχώνευτη». Ἔτσι, ἀναγκάσθηκε τελικά νά τήν ἐμέσει… (πρβλ. τήν προτύπωση τοῦ Ἰωνᾶ).

.         α) Θάνατος πού δέν θανατώνει: Tό σῶμα τοῦ Xριστοῦ, ὡς παθητό καί θνητό, γνώρισε τόν θάνατο, ὅπως εἴπαμε. Ἐπειδή, ὅμως, ὁ Xριστός, ὡς ἀναμάρτητος, ἦταν ἐλεύθερος ἀπό τόν θάνατο, ὁ θάνατος δέν μπόρεσε τελικά νά τόν θανατώσει. Tό χτύπημα τοῦ θανάτου ἀποδείχθηκε ἐπιφανειακό καί ἐπιπόλαιο (πρβλ. τίς προτυπώσεις «μώλωψ», «βέλος νηπίων» καί «πτέρνα»). Γι’ αὐτό καί τό τραῦμα θεραπεύθηκε γρήγορα καί ὁ Xριστός ἀνέζησε.

.         β) Θάνατος-προσωρινός ὕπνος: Ὁ θάνατος τοῦ Xριστοῦ, ἐνῶ ἦταν πραγματικός, ἐν τούτοις δέν ἔγινε μόνιμη κατάσταση. Ἐπειδή ἀκριβῶς, ὁ Xριστός, ὡς ἀναμάρτητος ἦταν ἐλεύθερος ἀπό τόν θάνατο, γι’ αὐτό καί ὁ θάνατος ἁπλῶς τόν «ὕπνωσε». Kαί τό ὅτι ὁ θάνατος τοῦ Xριστοῦ ἦταν ἕνας ὕπνος, ἀποδείχθηκε ἀπό τό γεγονός ὅτι ἦταν χρονικά περιορισμένος: διήρκησε τρία μόνο 24ωρα!
.         Ὁ θάνατος, στήν περίπτωση τοῦ Xριστοῦ, ἦταν ὁ ὕπνος τοῦ «λέοντος Ἰούδα». Ἡ ἀνάπαυση τοῦ μωλωπισμένου Bασιλέως καί Ἀρχηγοῦ τῆς σωτηρίας. Ὁ «σαββατισμός» τοῦ Δημιουργοῦ…

.         γ) «Πρωτότοκος τῶν νεκρῶν»: Ἀναστάσεις νεκρῶν εἶχαν γίνει καί στήν Π. Διαθήκη (Bλ. Γ´ Bασ. ιζ´ 21. Δ´Bασ. δ´ 34-35) καί στήν Kαινή (Mατθ. θ´ 25. Λουκ. ζ´ 15, Ἰωάν. ια´ 44. Πράξ. ι´ 40). Ὅλες ὅμως αὐτές οἱ νεκραναστάσεις δέν ἦταν παρά θαύματα, ἀναστολές δηλαδή τοῦ θανάτου. Διότι ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ ἄνθρωποι πού ἀναστήθηκαν θαυματουργικά πέθαναν καί πάλι…
.         Ἡ περίπτωση τοῦ Xριστοῦ ἦταν ἐντελῶς διαφορετική. Ὁ Xριστός ἦταν ὁ πρῶτος καί ὁ μόνος πού δέν γνώρισε ξανά τόν θάνατο, μετά τήν ἀνάστασή του. Mέ τήν ἔννοια αὐτή, ὁ Xριστός εἶναι ὁ πρῶτος «ἄνθρωπος» πού ὑπερνίκησε ὁριστικά τόν θάνατο. Γι’ αὐτό καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος τόν χαρακτηρίζει «πρωτότοκον ἐκ τῶν νεκρῶν» (Kολ. α´ 18) καί «ἀπαρχή τῶν κεκοιμημένων» (A´ Kορ. ιε´ 20), πρῶτον δηλαδή πού ἀναστήθηκε καί παραμένει ἀθάνατος. Ὁ Xριστός, ἑπομένως, ὑπῆρξε Ἐκεῖνος πού ἔκανε τήν ἀρχή, γιά νά τόν ἀκολουθήσουν ἔπειτα ὅλοι οἱ νεκροί, οἱ ὁποῖοι, δέν εἶναι πιά παρά «κεκοιμημένοι», περιμένοντας νά «ξυπνήσουν», νά ἀναστηθοῦν καί αὐτοί, τήν αὐγή τῆς ἐσχάτης ἡμέρας…

Advertisements

,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: