ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΥΠΟΙ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ

Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ «Κυριακοδρόμιο»
(Γραπτὰ Κηρύγματα βιβλικῶν Θεολόγων)
ἐκδ. «Ἄρτος Ζωῆς», Ἀθῆναι 2011, σελ. 280-282

Ἠλ. στοιχειοθ. «ΧΡΙΣΤ. ΒΙΒΛΙΟΓΡ.»

.             Ἡ Εὐαγγελικὴ περικοπὴ τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων δίνει ἀφορμὴ στὴν Ἐκκλησία νὰ προβάλει τέσσερις χαρακτηριστικοὺς τύπους ἀνθρώπων, οἱ ὁποῖοι μὲ τὸν ἕνα ἢ μὲ τὸν ἄλλο τρόπο σχετίζονται μὲ τὸ πρόσωπο τοῦ Κυρίου καὶ δίνουν παράδειγμα συμπεριφορᾶς. Μπροστά μας προβάλλεται μία στάση ζωῆς ποὺ χαρακτηρίζει καὶ τὴν ποιότητα τῆς θρησκευτικότητάς μας, ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὴ θέση ποὺ κατέχουμε καὶ ἀπὸ τὸν τρόπο ποὺ ἐνεργοῦμε ὡς ἄνθρωποι μὲ πνευματικὰ ἐνδιαφέροντα.
.             Ὁ πρῶτος τύπος προβάλλεται ἀπὸ τοὺς Φαρισαίους, ποὺ ἀκολουθοῦν τὸν Ἰησοῦ καὶ οἱ ὁποῖοι ἐκφράζουν τὸν κλασικὸ καὶ παραδοσιακὰ διαμορφωμένο ἀνθρωπο τῆς ἐποχῆς, μὲ ἔντονα στοιχεῖα θρησκευτικῆς τυπολατρίας καὶ κραυγαλέας ὑποκρισίας. Ἀκολουθοῦν τὸν Κύριο ὄχι ὡς θεολόγοι καὶ ἑρμηνευτὲς τοῦ νόμου μὲ πνευματικὰ ἐνδιαφέροντα, ἀλλὰ ὡς ἐπικριτές, μὲ ἐχθρικὴ στάση ἐναντίον κάθε διαφορετικοῦ ἀπὸ τὸν δικό τους θεολογικὸ λόγο. Πρόκειται γιὰ ἀνθρώπους ποὺ ἐκμεταλλεύονται τὴν θρησκευτικὴ ἐξουσία γιὰ προσωπικό, οἰκονομικὸ καὶ κοινωνικὸ ὄφελος εἶναι αὐτοὶ ποὺ αὐθαδιάζουν καὶ αὐθαιρετοῦν διαμέσου τῆς θρησκείας.
.             Ὁ δεύτερος τύπος εἶναι ὁ καθημερινὸς ἄνθρωπος καὶ ὁ θορυβώδης ὄχλος, χωρὶς παιδεία καὶ πνευματικὸ περιεχόμενο, ποὺ εὔκολα παρασύρεται εἴτε σὲ ἐνθουσιώδεις ἐκδηλώσεις εἴτε σὲ πεζοδρομιακὲς θρησκευτικὲς ἀρές. Πρόκειται γιὰ τὶς θρησκόληπτες μάζες ἀνθρώπων ποὺ ἄκριτα ἀφήνονται συνήθως στὴν καθοδήγηση ἡγετῶν μὲ θρησκευτικὲς ἀγκυλώσεις καὶ σκοταδιστικὸ ζηλωτισμό. Εἶναι αὐτοὶ ποὺ τὴ μία ζητωκραυγάζουν ὡσαννὰ καὶ τὴν ἄλλη ἆρον ἆρον, σταύρωσον αὐτόν.
.             Ἡ τρίτη στάση ζωῆς ἐκφράζεται ἀπὸ τὴν ἐκλεκτὴ ὁμάδα τῶν μαθητῶν τοῦ Ἰησοῦ, ποὺ εἶναι ἄνθρωποι μὲ πολὺ θετικὰ στοιχεῖα, μὲ διάθεση γιὰ ἀνανέωση καὶ πνευματικὴ ἐξέλιξη, οἱ ὁποῖοι ἀποτίναξαν ἕνα ἀρνητικὸ παρελθόν, ἀλλὰ ποὺ δυστυχῶς βρίσκονται καὶ αὐτοὶ σὲ κατάσταση συγχύσεως. Παρὰ τὴν πνευματική τους ἐμπειρία κοντὰ στὸν Δάσκαλο, ἀκόμα μέσα τους κουβαλοῦν τὸν φόβο γιὰ μία κοινωνικὴ καὶ θρησκευτικὴ ἀπόρριψη. Ἔτσι διὰ τὸν φόβον τῶν Ἰουδαίων, διασκορπίστηκαν καὶ ἐκρύβησαν. Καὶ αὐτοὶ χρειάζεται νὰ ὑπερβοῦν τὸν ἑαυτό τους καὶ τὸν φόβο τους.
.             Καὶ μία τέταρτη κατηγορία ἀνθρώπων ποὺ ἐκφράζεται στὸ πρόσωπο μίας ἁπλῆς καὶ ταπεινῆς κοπέλας τῆς Μαρίας τῆς ἀδερφῆς τοῦ Λαζάρου, ποὺ ἡ ζωή της καὶ ἡ στάση της ἔναντι τοῦ Ἰησοῦ χαρακτηρίζεται ἀπὸ μία ἄδολη καὶ ταπεινὴ ἀγάπη. Αὐθόρμητα καὶ ἀνεπιφύλακτα προσφέρει τὴν λατρεία της, δὲν συλλογίζονται τὶς ἀντιδράσεις τῶν ἄλλων ποτὲ καὶ τῶν μαθητῶν ἀκόμη, ὅπως τοῦ Ἰούδα, στὶς δαπανηρὲς ἐκδηλώσεις της μὲ τὴ χρήση τοῦ πολύτιμου μύρου, οὔτε μπαίνει στὴ λογικὴ διαδικασία τοῦ τί ἀποδέχονται οἱ ἄλλοι καὶ τί ὄχι, ἢ ἂν ὁ Κύριός της εἶναι ἀξιότερος ἀπὸ τὸν ὁποιονδήποτε φτωχὸ πλησίον της. Ὅλα ἔχουν τὴν κάθε στιγμὴ τὴ θέση τους καὶ τὴν ἀξία τους. Ἡ Μαρία, τὴν κρίσιμη ἐκείνη στιγμή, ἐκφράζει τὸν ἑαυτό της, τὴν ποιότητα τῆς ἀγάπης της καὶ τὸ βάθος τῆς δικῆς της βαθιᾶς πίστεως στὸ πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.

(Γ. Πατρῶνος)

Advertisements

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: