ΚΑΘΟΛΟΥ ΕΚΠΛΗΞΗ Ο ΦΑΜΠΡ (Γ. Ν. Παπαθανασόπουλος)

Καθόλου ἔκπληξη ὁ Φάμπρ

Τοῦ Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

.           Καθόλου ἔκπληξη ἡ ἀπὸ τὸν Ὑπουργὸ Πολιτισμοῦ κ. Ἀριστείδη Μπαλτᾶ ἐπιλογὴ τοῦ Γιαν Φαμπρ ὡς διευθυντοῦ τῶν Ἑλληνικῶν φεστιβὰλ – παραμένουν ἑλληνικά, ἔστω καὶ ἂν ὀνομαστοῦν «διεθνῆ» -. Μὲ τὸν τρόπο του ὁ καθένας ἀποδέχεται τὴν «ἀποδόμηση» τοῦ Ζὰκ Ντεριντά. Μὲ τὰ προκλητικὰ θεάματα ποὺ παρουσιάζει ὁ Φάμπρ φιλοδοξεῖ νὰ ἀποδομήσει τὸ θέατρο καὶ τὴν κοινωνία. Γιὰ τὸν Ἀρ. Μπαλτᾶ ἡ κατὰ Ντεριντὰ «ἀποδόμηση» εἶναι ἡ ὑπονόμευση τῆς παραδοσιακῆς σκέψης τῶν ἀνθρώπων…. (Ἄρθρο τοῦ Ἀρ. Μπ. στὴν «Αὐγὴ» στὶς 12.10.2014).
.           Ποιὸς εἶναι ὁ Φαμπρ; Ἕνας «Βαρουφάκης» σὲ ἄλλο χῶρο. Κυριευμένος ἀπὸ ἐγωισμό, ὡς καλλιτέχνης ἔχει τάξει σκοπὸ τῆς ζωῆς του νὰ «σοκάρει» τὴν κοινωνία καὶ νὰ γίνεται θόρυβος γύρω ἀπὸ τὸν ἑαυτό του. Τὸ «σοκάρει» στὰ γαλλικὰ σημαίνει ὅτι προκαλεῖ ἔντονη λαϊκὴ δυσαρέσκεια, μὲ τὸ νὰ ἐκφράζεται δημόσια ἐνάντια στὴν κοινὴ λογικὴ καὶ νὰ προσβάλλει τὶς ἐπικρατοῦσες πολιτισμικὲς ἀρχὲς καὶ ἀξίες. Στὰ θεάματα ποὺ ἔχει παρουσιάσει ὁ Φάμπρ, αὐτὰ ποὺ διεθνῶς ἔχουν προκαλέσει σὲ βάρος του πολὺ δυσμενῆ σχόλια, εἶναι ἡ ἐπὶ ὧρες περιδιάβαση ἐπὶ σκηνῆς γυμνῶν τῶν ἠθοποιῶν καὶ τὸ ἐπὶ ἀρκετὰ λεπτὰ πέταγμα ἀπὸ ἠθοποιοὺς πρὸς τὰ ἐπάνω γατῶν, ποὺ ἀπορημένες καὶ ἔντρομες ὑπέμεναν τὸ βάσανό τους. Παρὰ τὶς ἀντιδράσεις ὁ Φαμπρ ἐπιμένει καὶ δηλώνει ὅτι βάζει τὶς ἀρχὲς γιὰ τὸ θέαμα τοῦ μέλλοντος καὶ τὴν νέα σκηνικὴ αἰσθητική….
.           Ὁ Ἀριστείδης Μπαλτὰς ἔχει γράψει τὸ δοκίμιο «Φιλοξενώντας τὸν Ζὰκ Ντεριντά…Στὸ περιθώριο ἐπιστήμης καὶ πολιτικῆς» (Ἔκδ. «Ἐκκρεμές», Ἀθήνα, 1999). Σ’ αὐτὸ σημειώνει ὅτι ὁ κύριος στόχος τοῦ ἔργου τοῦ Ντεριντὰ εἶναι ἡ ἀποδόμηση τῆς δυτικῆς «μεταφυσικῆς σκέψης», ἀπὸ τὸν Πλάτωνα ἕως τὸν Χάιντεγκερ καὶ «ἡ ὑπονόμευση τοῦ λογοκεντρισμοῦ». Λογοκεντρισμός, κατὰ τὸν Ντεριντά, εἶναι ἡ δυτικὴ σκέψη καὶ ὁ δυτικὸς πολιτισμός.
.           Δύσκολα εἶναι τὰ κείμενα τοῦ κ. Μπαλτᾶ. Μακρὲς προτάσεις, ἕως καὶ παράγραφοι, ἔννοιες δυσερμήνευτες, ὁρισμοὶ αὐτοπροσδιοριζόμενοι, ἀναφορὲς στὶς ὁποῖες δύσκολα ἀνιχνεύει κανεὶς ποιὲς εἶναι οἱ σκέψεις τῶν ἄλλων καὶ ποιὲς οἱ δικές του, κάνουν δύσκολη τὴν ἀνακάλυψη τῆς σκέψης του. Ὅμως ἡ σκέψη του γιὰ τὴν Ἑλλάδα εἶναι σαφής. Γράφει: «Ἡ Ἑλλάδα: μία χώρα. Δηλαδὴ ἕνας γεωγραφικὸς τόπος, μία πολιτικὴ ὀντότητα, μία κύρια ἀλλὰ πληθυντικὴ γλώσσα, μία περίπλοκη ἱστορία, κάποιες πολυδιάστατες διαστρωματώσεις ἤθους – ἕνα σύνολο θεσμῶν, ἕνα πλῆθος ἀνθρώπων, μία συγκυρία, ἕνα ὄνομα…». Αὐτὴ εἶναι ἡ κατὰ τὸν κ. Μπαλτὰ Ἑλλάδα, ἕνας τόπος ὅπου ζεῖ ἕνα πλῆθος ἀνθρώπων, ποὺ ἔχουν κατ’ ἀπονομὴ τὸ ὄνομα τοῦ Ἕλληνα, γιὰ τὸν ὁποῖο εἶναι ἀπολύτως βέβαιος «περὶ τοῦ ἐτεροπροσδιορισμένου χαρακτήρα τῆς ἐθνικῆς του ταυτότητας». Μὲ βάση τὴ λογική τοῦ Ἀρ. Μπαλτᾶ εἶναι ἔκπληξη νὰ ἀναθέσει στὸν Φάμπρ τὴν εὐθύνη τῶν ἑλληνικῶν φεστιβὰλ καὶ νὰ δεχθεῖ νὰ μετατραποῦν σὲ βελγικὰ ἢ ὀ,τιδήποτε ἄλλο; Ὁ μορφωμένος καὶ ἡλικιωμένος κ. Μπαλτὰς ἔχει μεγάλη εὐθύνη γιὰ τὰ ὅσα συμβαίνουν στὴν Ἑλλάδα.-

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: