ΖΩΝΤΑΝΕΥΕΙ Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΙΜΒΡΟΥ

μβρος: Ζωντανς λληνισμς

.         Ἐκεῖ ὅπου ὑπάρχουν παιδιὰ ἡ καρδιὰ τοῦ τόπου χτυπᾶ. Ἐλπίζει. Σχεδιάζει. Ὀνειρεύεται. Στὴν Ἴμβρο μία χούφτα ἀνθρώπων ἀγωνίζεται, εἰς πεῖσμα τῶν καιρῶν, γιὰ νὰ ζωντανέψει ξανὰ τὸ νησί τους. Καὶ ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι τὰ καταφέρνει ἄριστα. Τὸ πρῶτο ἑλληνικὸ δημοτικὸ σχολεῖο ἄνοιξε τὸ 2013 στὴν Ἴμβρο ὕστερα ἀπὸ 49 χρόνια καὶ φέτος ἔγινε τὸ δεύτερο «θαῦμα» μὲ τὴ λειτουργία Γυμνασίου-Λυκείου.
.         Πρωταγωνιστὲς τῆς προσπάθειας ἡ δασκάλα Παρασκευὴ Μπερμπέρη, ἡ ἱδρύτρια τοῦ Δημοτικοῦ Σχολείου Ἄννα Κουτσομάλλη, ὁ πρόεδρος τοῦ Συλλόγου Ἰμβρίων Πάρις Ἀσανάκης καὶ ὁ ἀντιπρόεδρος τοῦ Ἐκπαιδευτικοῦ καὶ Μορφωτικοῦ Συνδέσμου Ἴμβρου Ἰωακεὶμ Καμπουρόπουλος.
.         Οἱ τέσσερίς τους ἤξεραν ὅτι ἕνας τόπος χωρὶς παιδιὰ εἶναι ἕνας καταδικασμένος τόπος καὶ ἔκαναν τὰ πάντα γιὰ νὰ ἀκουστεῖ ξανὰ στοὺς δρόμους τῶν ἑλληνικῶν χωριῶν τὸ γέλιο καὶ τὸ κουδούνι τοῦ σχολάσματος.
.         Ἡ λειτουργία τῶν σχολείων ἀνοίγει τὸν δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς στὶς πατρογονικὲς ἑστίες γιὰ πολλὲς οἰκογένειες, σὲ ἕναν τόπο ποὺ βρίσκεται τόσο κοντὰ καὶ ταυτόχρονα τόσο μακριὰ ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα.
.         «Τὰ καταφέραμε. Εἴμαστε συγκινημένοι. Ἑλληνικὲς οἰκογένειες ἐπιστρέφουν στὸ νησί. Ὀχτὼ οἰκογένειες ἐγκαταστάθηκαν στὴν Ἴμβρο, μόλις ἔμαθαν ὅτι ἄνοιξε τὸ Γυμνάσιο-Λύκειο. Ἤθελαν καιρὸ νὰ ἔρθουν καὶ τώρα τοὺς δίνεται ἡ εὐκαιρία. Γιὰ πρώτη φορὰ ἔχουμε πλήρη πρωτοβάθμια καὶ δευτεροβάθμια ἐκπαίδευση. Σὲ Δημοτικό, Γυμνάσιο καὶ Λύκειο φοιτοῦν μέχρι στιγμῆς 20 παιδιὰ σὲ 11 διαφορετικὲς τάξεις. Οἱ ἕξι δάσκαλοί μας εἶναι ἐξαιρετικοί. Εὐτυχισμένοι εἴμαστε ποὺ ξέρουμε ὅτι στὸ νησί μας βρίσκονται καὶ 10 βρέφη καὶ νήπια ποὺ θὰ πάρουν καὶ αὐτὰ τὸν δρόμο γιὰ τὰ σχολεῖα μας τὰ ἑπόμενα χρόνια», λέει ὁ πρόεδρος τοῦ Συλλόγου Ἰμβρίων, Πάρις Ἀσανάκης.
.         Ὁ ἁγιασμὸς τοῦ Γυμνασίου-Λυκείου ἔγινε τὸν περασμένο Ὀκτώβριο ἀπὸ τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχη Βαρθολομαῖο, ὁ ὁποῖος συγκινημένος βρέθηκε στὸν γενέθλιο τόπο τοῦ ἀκούγοντας ξανὰ μετὰ ἀπὸ 50 ὁλόκληρα χρόνια γέλια μαθητῶν. Ἰμβριῶτες ἀπὸ ὅλα τὰ μέρη τῆς Ἑλλάδας (ἀνάμεσά τους 32 Χιῶτες) καὶ τὴν Κωνσταντινούπολη ἔδωσαν τὸ «παρὼν» δίνοντας ὑπόσχεση ὅτι θὰ ἐνισχύσουν τὴν προσπάθεια.
.         Συναισθηματικὰ φορτισμένοι ἔδιναν εὐχὲς στὴ δασκάλα Παρασκευὴ Μπερμπέρη καὶ στὴν ἱδρύτρια Ἄννα Κουτσομάλλη, οἱ ὁποῖες δὲν μποροῦσαν νὰ κρύψουν τὴ χαρά τους. «Ὅταν ξεκίνησα τὴν προσπάθεια γιὰ τὴν ἵδρυση τοῦ σχολείου ὁ κόσμος μὲ κορόιδευε. Μὲ ἔβλεπαν κάθε πρωὶ νὰ βγαίνω ἀπὸ τὸ σπίτι μὲ τὰ δικαιολογητικὰ στὸ χέρι γιὰ νὰ πάω στὶς ἁρμόδιες ὑπηρεσίες καὶ μὲ περνοῦσαν γιὰ φαντασιόπληκτη. Δὲν θὰ ξεχάσω ποὺ τὸ σχολεῖο ἄνοιγε τὴ Δευτέρα καὶ μέχρι τὴν Κυριακὴ δὲν πίστευε κανεὶς ὅτι τὴν ἑπομένη θὰ χτυπήσει τὸ κουδούνι. Ψυχολογικὰ ἦταν μία δύσκολη διαδικασία», εἶχε δηλώσει ἡ κ. Κουτσομάλλη. Ὁ κόπος της ἔπιασε τόπο. Ἀπὸ τὰ χέρια τῆς ἔφυγαν πλουσιότερα σὲ γνώσεις καὶ καλλιέργεια ἑλληνόπουλα ποὺ μπορεῖ νὰ μὴν εἶχαν πολλοὺς συμμαθητὲς γιὰ νὰ παίξουν στὰ διαλείμματα ἀλλὰ σπούδασαν σὲ ἕνα φιλόξενο περιβάλλον. Ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς εἶναι ὁ 11χρονος Ἀλέξανδρος, τὸ ἕνα ἀπὸ τὰ τέσσερα παιδάκια τοῦ σχολείου, ποὺ ἔγινε πρόπερσι ὁ πρῶτος ἀπόφοιτος τοῦ τετρατάξιου Δημοτικοῦ καὶ συνεχίζει γιὰ δεύτερη χρονιὰ φέτος στὸ Ζωγράφειο.
.         Ἡ λειτουργία τοῦ σχολείου τὸ 2013 εἶχε ἀρχίσει μὲ δύο μαθητές. Τὸν 6χρονο Μωυσῆ καὶ τὴν 9χρονη Σοφία. «Τὸ ἑβδομαδιαῖο πρόγραμμα κάθε χρόνο εἶναι ἕτοιμο ἔγκαιρα καὶ ξεκινᾶμε τὰ μαθήματά μας μὲ πολλὴ ὄρεξη γιὰ δουλειά. Στόχος μας ἡ ἀκόμα πιὸ δημιουργικὴ ἐργασία καὶ στὶς δύο γλῶσσες, ἑλληνικὰ καὶ τουρκικά, μὲ ἔμφαση στὴ μουσικὴ καὶ στὴ γυμναστική. Θὰ δημιουργήσουμε, ἐπίσης, ἕναν λαχανόκηπο καὶ θὰ ἐπικεντρωθοῦμε σὲ δραστηριότητες γύρω ἀπὸ τὰ ἤθη καὶ τὰ ἔθιμα τῆς Ἴμβρου», λέει ἡ Πολίτισσα καὶ Ἰμβριώτισσα Παρασκευὴ Μπερμπέρη.
.         Πρόκειται γιὰ τὴν πρώτη δασκάλα ποὺ πάτησε τὸ πόδι της σὲ ἑλληνικὸ σχολεῖο τοῦ νησιοῦ ἀπὸ τὸ 1964, ὅταν τὰ ἑπτὰ σχολεῖα τοῦ νησιοῦ καὶ τὰ τρία νηπιαγωγεῖα ἐρήμωσαν ἢ λεηλατήθηκαν. Μὲ τὴν αὐξανόμενη ἔνταση στὶς ἑλληνοτουρκικὲς σχέσεις λόγῳ τῆς Κύπρου ἡ τουρκικὴ κυβέρνηση ἀποφάσισε τότε νὰ τὰ κλείσει καὶ νὰ διώξει τοὺς δασκάλους καὶ τοὺς διευθυντές. Μέχρι τὸ 1964 στὸ νησὶ ζοῦσαν 6.500 Ἕλληνες καὶ 200 Τοῦρκοι. Σήμερα τὸν χειμώνα κατοικεῖται ἀπὸ περίπου 300 Ἕλληνες καὶ 8.000 Τούρκους.
.         Τὸ κλίμα, ὡστόσο, ἔχει ἀρχίσει σταδιακὰ νὰ μεταστρέφεται, χάρη καὶ στὴν προσπάθεια τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη Βαρθολομαίου, στὸ χωριὸ τοῦ ὁποίου, στοὺς Ἁγίους Θεοδώρους, ἀκούγεται ὅλο καὶ περισσότερο ἡ ἑλληνικὴ γλῶσσα. Ὅπως ἐξηγεῖ ὁ πρόεδρος τοῦ Συλλόγου Ἰμβρίων, Πάρις Ἀσανάκης, τὰ τελευταῖα δύο χρόνια ἔχουν ἐπιστρέψει στὸν τόπο τους 100 Ἴμβριοι ἑλληνικῆς καταγωγῆς ἀπὸ διάφορες περιοχὲς τῆς Ἑλλάδας καὶ τῆς Κωνσταντινούπολης.
.         «Ἔρχεται νέος κόσμος ποὺ τὸ ὄνειρό του ἦταν νὰ ζήσει τὸ ὑπόλοιπο τῆς ζωῆς του στὸ νησὶ ποὺ μεγάλωσαν οἱ πρόγονοί του. Πρόπερσι εἴχαμε τρεῖς γεννήσεις ἑλληνόπουλων καὶ πέρυσι ἀκόμα δύο. Παρατηρεῖται, ἀκόμη, μία ἀνάκτηση καλλιεργήσιμης γῆς καὶ σπιτιῶν ἀπὸ παλιοὺς ἰδιοκτῆτες ἢ κληρονόμους ἑλληνικῆς καταγωγῆς. Στὰ Ἀγρίδια γιὰ παράδειγμα τὸ 75% τῶν σπιτιῶν ἔχει ἀνακτηθεῖ, ἐνῶ πρὶν ἀπὸ περίπου 10 χρόνια μόλις τὸ 20% ἀπὸ αὐτὰ ἀνῆκαν σὲ Ἕλληνες. Ὅλα αὐτὰ δὲν εἶναι παρὰ πολὺ ἐνθαρρυντικὰ μηνύματα γιὰ τὸ μέλλον», προσθέτει ὁ κ. Ἀσανάκης. Ἑπόμενος στόχος εἶναι ἡ ἀδειοδότηση λειτουργίας νηπιαγωγείου. Ἐκτιμᾶται ὅτι στὰ ἑπόμενα δύο χρόνια θὰ ὑπάρξει ἀνάγκη φοίτησης στὸ νηπιαγωγεῖο γιὰ ὀχτὼ παιδιὰ ποὺ ἔχουν γεννηθεῖ στὴν Ἴμβρο. Ἡ κοινότητα τῶν Ἑλλήνων εἶναι αἰσιόδοξη καὶ ἐλπίζει στὴ βοήθεια τοῦ τουρκικοῦ ὑπουργείου Παιδείας γιὰ τὴν ἐπίσπευση τῶν διαδικασιῶν.

Οἱ κατάφωρες παραβιάσεις τῆς Τουρκίας

.         Οἱ παλιότεροι γνωρίζουν μέσα ἀπὸ τὶς μαρτυρίες τῶν παππούδων τους ὅτι τὸ 1924 λειτουργοῦσαν στὴν Ἴμβρο 18 σχολεῖα καὶ ἦταν ὅλα ἑλληνικά. Στὸ σύνολό τους ἔκλεισαν αἰφνιδιαστικὰ τὸ 1956 βάσει ἑνὸς νόμου ποὺ ἀπαγόρευε τὴν ἑλληνικὴ παιδεία. Ὁ νόμος ἐφαρμόστηκε, παρότι καταπατοῦσε κατάφωρα τὴ συνθήκη τῆς Λωζάννης -ποὺ χαρακτηρίστηκε καὶ ὡς «συνθήκη ἀμοιβαιότητας»- καθὼς ὑποχρέωνε Ἑλλάδα καὶ Τουρκία νὰ συμπεριφέρνονται μὲ τὸν ἴδιο τρόπο στὶς ἐγκατεστημένες στὸ ἔδαφός τους μειονότητες.
.         Οἱ παραβιάσεις τῆς Τουρκίας, ὡστόσο, δὲν σταμάτησαν ἐκεῖ. Καὶ αὐτὸ γιατί τὸ 1963 μὲ δεύτερο νόμο ἀντικατέστησε τὰ ἑλληνικὰ σχολεῖα ποὺ ἔκλεισε μὲ τουρκικά. Τὴν ἴδια περίοδο ἐγκαταστάθηκαν τάγματα τοῦ τουρκικοῦ στρατοῦ στὸ νησὶ καὶ ἀπαλλοτριώθηκαν 8.000 στρέμματα ἀπὸ 900 Ἰμβρίους ὁμογενεῖς σὲ ἐξευτελιστικὲς τιμές. Ἕναν χρόνο ἀργότερα, τὸ 1965, ἀπαγορεύτηκε ὁ διορισμὸς στὰ σχολεῖα τῆς Ἴμβρου καὶ τῆς Τενέδου ὁμογενῶν καθηγητῶν ποὺ ἔχουν ἀποφοιτήσει ἀπὸ ἑλληνικὰ πανεπιστήμια. Μὲ τὸν ἴδιο νόμο ἀπαγορεύτηκε ἡ κυκλοφορία ἑλληνικῶν ἐφημερίδων στὴν τουρκικὴ ἐπικράτεια. Χρειάστηκε νὰ περάσουν δεκαετίες, γιὰ νὰ ἔρθει ἡ πρώτη ἡλιαχτίδα φωτός. Τὸν Ἰανουάριο τοῦ 2012 ἐγκρίθηκε ἀπὸ τὸ τουρκικὸ ὑπουργεῖο Παιδείας τὸ αἴτημα γιὰ ἀδειοδότηση ἑλληνικοῦ μειονοτικοῦ σχολείου στὴν Ἴμβρο, ποὺ ἄνοιξε ἐνάμιση χρόνο ἀργότερα.

 

ΠΗΓΗ: dimokratianews.gr (ἀπὸ eboulevard.gr)

 

 

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: