ΜΗΝΥΜΑ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΛΥΜΝΟ

Μήνυμα γωνιστικότητας π τν Κάλυμνο
Γράφει ὁ Κωνσταντῖνος Χολέβας

.      Ἄρωμα Αἰγαίου καὶ δροσιὰ διακοπῶν θὰ ἔχει, λόγῳ τῆς ἐποχῆς, ἡ σημερινή μας ἐπικοινωνία, ἀγαπητοὶ ἀναγνῶστες. Ἡ εὐλογία τοῦ Ἁγίου Σάββα τοῦ Νέου καὶ ἡ πρόσκληση κάποιων καλῶν φίλων μὲ ἔφερε γιὰ προσκύνημα καὶ ξεκούραση στὴν Κάλυμνο, τὸ νησὶ τῶν σφουγγαράδων. Φθάνοντας στὸ φιλόξενο αὐτὸ νησὶ τῶν Δωδεκανήσων ἀνακαλύπτεις πολλὰ πράγματα ποὺ προκαλοῦν ἐντύπωση. Ἐπὶ παραδείγματι ἔμαθα ὅτι ἡ Κάλυμνος δὲν εἶναι μόνο τὸ νησὶ τῶν σφουγγαράδων, ἀλλὰ καὶ τῶν πολυτέκνων. Λένε ὅτι ἔχει τὴν μεγαλύτερη ἀναλογία πολυτέκνων οἰκογενειῶν σὲ ὅλη τὴν Ἑλλάδα, ἴσως καὶ σὲ ὅλη τὴν Εὐρώπη. Ἔμαθα ἐπίσης ὅτι τὰ Δωδεκάνησα θὰ μποροῦσαν κάλλιστα νὰ ὀνομάζονται Εἰκοσιπεντάνησα, διότι ὅταν μιλοῦμε γιὰ Δώδεκα, μετροῦμε μόνο τὰ μεγάλα. Ὑπάρχουν ἀρκετὰ ὄμορφα νησάκια κατοικημένα, ἔστω καὶ ἀπὸ λίγους κατοίκους, ποὺ ὑψώνουν καθημερινὰ τὴν ἑλληνικὴ σημαία στὴν ἀκριτικὴ αὐτὴ περιοχή. Δύο τέτοια νησιά, κατοικημένα ὄχι βραχονησίδες, εἶναι καὶ ἡ Ψέριμος καὶ ἡ Τέλενδος, ποὺ ἀνήκουν στὸν Δῆμο καὶ στὸ νησιωτικὸ σύμπλεγμα τῆς Καλύμνου.
.      Ἡ ἑλληνορθόδοξη συνείδηση, ἡ θρησκευτικὴ εὐλάβεια, ὁ ἁγνὸς πατριωτισμὸς τῶν κατοίκων καὶ ἡ συγκρατημένη αἰσιοδοξία, παρὰ τὴν τουρκικὴ προκλητικότητα καὶ τὴν οἰκονομικὴ κρίση, εἶναι τὰ χαρακτηριστικὰ τῶν συγχρόνων Καλυμνίων ποὺ ἐντυπωσιάζουν τὸν ἐπισκέπτη. Διευκρινίζω ὅτι εἶμαι γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικεὺς μὲ Δυτικομακεδονικὲς ρίζες, ἄρα δὲν ἔχω τοπικιστικὰ κίνητρα, ὅταν ἐπαινῶ τὴν Κάλυμνο. Ἡ πρώτη αὐτὴ ἐπίσκεψη μοῦ ἔδωσε τὸ μήνυμα ὅτι ὅσο πιὸ κοντὰ στὰ σύνορα ζοῦν οἱ Ἕλληνες, τόσο πιὸ ἀγωνιστικοὶ καὶ ἀγέρωχοι εἶναι, εἰδικὰ μάλιστα ὅταν ζοῦν δίπλα στὰ Ἴμια καὶ βλέπουν ἢ ἀκοῦν καθημερινὰ τὶς τουρκικὲς παραβιάσεις καὶ παραβάσεις. Ἡ μνήμη τῶν Ἰμίων, τῶν δύο βραχονησίδων, τὶς ὁποῖες μετέτρεψε σὲ γκρίζες ζῶνες ἡ διακυβέρνηση Κ. Σημίτη, εἶναι πολὺ ἔντονη στὴν Κάλυμνο. Σὲ μία πλατεία παραλιακὴ ὑπάρχουν οἱ προτομὲς τῶν τριῶν ἡρώων ἀξιωματικῶν τοῦ Πολεμικοῦ Ναυτικοῦ, οἱ ὁποῖοι ἔπεσαν μὲ τὸ ἑλικόπτερο κατὰ περίεργο τρόπο τὴν βροχερὴ ἐκείνη νύχτα. Ὁ Καραθανάσης, ὁ Βλαχάκος καὶ ὁ Γιαλοψὸς ζοῦν ἀκόμη μέσα στὴν καρδιὰ τῶν Καλυμνίων καὶ δὲν θὰ ξεχασθοῦν ποτέ. Ὁ γλύπτης μάλιστα κατὰ τρόπο συγκινητικὸ παριστάνει ἕνα γέρο-ναυτικὸ καὶ ἕνα νεαρὸ ἀγόρι νὰ ὑποκλίνονται μπροστὰ στὶς προτομὲς τῶν τριῶν ἀξιωματικῶν. Ὅσο γιὰ τὰ αἴτια τοῦ θανάτου τους ἐλάχιστοι Καλύμνιοι δέχονται τὴν ἐκδοχὴ τῆς ζάλης-βέρτιγκο ἢ τῆς ὁποιασδήποτε βλάβης. σοι εδαν τ κέλυφος το λικοπτέρου ν φυλάσσεται στ λιμάνι τς Καλύμνου τς μέρες κενες μιλον γι να μέταλλο γαζωμένο π σφαρες!
.      Ἡ ἀγωνιστικότητα τῶν Καλυμνίων δοκιμάσθηκε ἰδιαιτέρως κατὰ τὴν περίοδο τῆς Ἰταλοκρατίας στὰ Δωδεκάνησα (1912-1943). Συγκεκριμένα τὸ 1935 τὸ φασιστικὸ καθεστὼς τῆς Ἰταλίας- πιθανότατα σὲ συνεννόηση μὲ τὸ Βατικανὸ- ἀποπειράθηκε νὰ ξεριζώσει τὴν Ὀρθόδοξη Πίστη καὶ τὴν ἑλληνικὴ γλώσσα ἀπὸ τὴν ψυχὴ τῶν Καλυμνίων. Ἔκλεισαν τὰ ἑλληνικὰ σχολεῖα, ἔγινε ὑποχρεωτικὴ ἡ παρακολούθηση τῶν ἰταλικῶν μαθημάτων, μεθοδεύθηκε ἡ ἀποκοπὴ τῶν κληρικῶν ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο καὶ ἀφίχθηκαν στὸ νησὶ Παπικοὶ ἱεραπόστολοι γιὰ προσηλυτισμό. Στὶς 7 Ἀπριλίου 1935 οἱ Καλύμνιοι ἀντέδρασαν δυναμικὰ βροντοφωνάζοντας ὅτι θέλουν νὰ παραμείνουν Ἕλληνες Ὀρθόδοξοι. Ἐπικεφαλῆς τοῦ ἀγῶνος ἦσαν οἱ γυναῖκες, οἱ ὁποῖες ἔχουν χαλυβδωθεῖ ψυχικά, καθὼς ἐπὶ 5 μῆνες ἀνατρέφουν μόνες τὰ παιδιὰ τους περιμένοντας τοὺς ἄνδρες νὰ φέρουν τὰ σφουγγάρια ἀπὸ τὰ παράλια τῆς Βορείου Ἀφρικῆς. Στὴν πρώτη γραμμὴ ἦταν ἡ Ἡγουμένη τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης μὲ πολλὲς μοναχὲς ἀπὸ τὰ μοναστήρια τοῦ νησιοῦ. Ἡ ἡμέρα ἐκείνη ἔμεινε γνωστὴ ὡς «ὁ Πετροπόλεμος», διότι οἱ Καλύμνιες, μικρὲς καὶ μεγάλες, ἄρχισαν νὰ πετροβολοῦν τοὺς σιδερόφρακτους Ἰταλοὺς στρατιῶτες. Οἱ Καραμπινιέροι δὲν τόλμησαν νὰ πυροβολήσουν γυναῖκες, ἀλλὰ ξέσπασαν στὸν Μανόλη Καζώνη, ποὺ πετροβολοῦσε τὸν στρατώνα τους ἀπὸ κοντινὴ ἀπόσταση. Στὸ σημεῖο τοῦ ἡρωικοῦ θανάτου του ὑπάρχει σήμερα μία ἀναθηματικὴ πλάκα. Πόσοι ἄραγε ἀπὸ τοὺς σύγχρονους νέους μας γνωρίζουν τὸ ὄνομα αὐτοῦ τοῦ παλληκαριοῦ; Καὶ πόσες π τς νεαρς κοπέλλες τς ποχς μας γνωρίζουν γι τν ντίσταση τν γυναικν τς Καλύμνου πρ ρθοδοξίας, λληνισμο κα λευθερίας; Δυστυχς τ πρότυπα πο καλλιεργονται π τ σχολικ βιβλία εναι διαφορετικά. Π.χ. τ σημεριν βιβλίο ρχαίων λληνικν τῆς Β΄ Γυμνασίου προβάλλει ς πρότυπο τς ταρες τς ρχαίας θήνας!
.      Στος περισσότερους ξστες σπιτιν τς Καλύμνου κυματίζει λληνικ σημαία συνήθως μαζ μ τὴν βυζαντινή. Στὴν αἴθουσα τῆς Δημοτικῆς Φιλαρμονικῆς, μιᾶς ἀπὸ τὶς καλύτερες στὴν Ἑλλάδα, εἶδα τὴν ἑλληνικὴ μαζὶ μὲ τὴν κυπριακὴ σημαία καὶ τὴν ἐπιγραφὴ «Ἑλλάδα-Κύπρος ἕνας λαός»! Οἱ Δωδεκανήσιοι αἰσθάνονται πολὺ κοντὰ μὲ τοὺς Ἕλληνες τῆς Κύπρου, ἄλλωστε καὶ ἡ Κυπριακὴ διάλεκτος ὁμοιάζει μὲ τὴν Δωδεκανησιακή. Στὴν παραλία τῆς Πόθιας, ποὺ εἶναι ἡ πρωτεύουσα σήμερα, βλέπει ὁ ἐπισκέπτης τὶς προτομὲς τῶν μεγάλων εὐεργετῶν καὶ δωρητῶν καθὼς καὶ ἀναμνηστικὲς στῆλες ἐθνικῶν ἀγώνων. Μοῦ ἔκανε ἐντύπωση ἡ προτομὴ τοῦ κληρικοῦ Νικηφόρου Ζερβοῦ, ὁ ὁποῖος τὸ 1900 ἵδρυσε τὸ πρῶτο πλῆρες ἑλληνικὸ σχολεῖο στὰ τουρκοκρατούμενα Δωδεκάνησα. Τὸ κτήριο τοῦ σχολείου σώζεται μὲ τὴν ἐπιγραφὴ «Νικηφόρειος Ἑλληνικὴ Σχολή». Οἱ κάτοικοι τῆς Καλύμνου δὲν ἔχουν ἐπηρεασθεῖ –εὐτυχῶς- ἀπὸ τὰ μεταμοντέρνα κηρύγματα ψευδοπροοδευτισμοῦ καὶ συνεχίζουν νὰ τιμοῦν τοὺς σπουδαίους προγόνους τους, λαϊκοὺς καὶ κληρικούς.
.      Ἡ Κάλυμνος δὲν ἔχει μεθυσμένους ξένους τουρίστες. Βασίζεται στὴν ἐπίσκεψη τῶν Ἀποδήμων Καλυμνίων τῆς Αὐστραλίας καὶ τῶν ΗΠΑ καὶ στοὺς πολυάριθμους προσκυνητὲς τοῦ Ἁγίου Σάββα, θαυματουργοῦ Ἁγίου του 20οῦ αἰῶνος. Εἴθε ἡ χάρη Του νὰ ἐνισχύει τὸ φρόνημα τῶν κατοίκων καὶ ἡμῶν τῶν ἐπισκεπτῶν.

Κωνσταντῖνος Χολέβας –Πολιτικὸς Ἐπιστήμων

 ΠΗΓΗ: ἐφημ. «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ», 09.08.2011

, , ,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: