ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΑΛΟΤΗΤΟΣ [Δ´]

Ἥρωες τῆς ἁγίας σαλότητος [Δ´]

Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ βιβλίο

Εἰρήνης Γκοραΐνωφ: «Οἱ διὰ Χριστὸν Σαλοί»

(μετάφρ. ἐκ τοῦ γαλλικοῦ Μ. Λαγουροῦ-Κουμπέτσου, Ἀθ. Σ. Λαγουρός)
ἐκδ. «ΤΗΝΟΣ»,
β´ἔκδ., Ἀθῆναι 1995, σελ. 34-52

Στοιχειοθεσία «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ»

Α´ Μέρος: https://christianvivliografia.wordpress.com/2011/07/21/ἥρωες-τῆς-ἁγίας-σαλότητος/
Β´ Μέρος: https://christianvivliografia.wordpress.com/2011/07/23/ἥρωες-τῆς-ἁγίας-σαλότητος-β´/
Γ´ Μέρος: https://christianvivliografia.wordpress.com/2011/07/25/ἥρωες-τῆς-ἁγίας-σαλότητος-γ´/

.      Δὲν θὰ μιλήσομε λεπτομερῶς οὔτε γιὰ τὸν αἱρετικὸ ταβερνιάρη καὶ τὴν γυναίκα του, τοὺς ὁποίους ὁ Συμεὼν μετέστρεψε στὴν ὀρθὴ πίστη παίρνοντας ἀναμμένα κάρβουνα μέσα στὰ χέρια του γιὰ νὰ κάψει λιβάνι˙ οὔτε γιὰ ἕνα δαίμονα τὸν ὁποῖο ἔδιωξε ἀπὸ μιὰ κρασοστάμνα αὐτοῦ τοῦ ἴδιου τοῦ ταβερνιάρη (θέμα ποὺ βρίσκεται σὲ πολλὲς ἄλλες βιογραφίες ἁγίων)˙ οὔτε γιὰ τὴν μυστηριώδη ἐπίσκεψη ποὺ ἔκανε σὲ μιὰ πόρνη, ἐπίσκεψη ποὺ ἔδωσε ἀφορμὴ στὶς πιὸ κακὲς ὑποψίες, πρὶν μαθευτεῖ ἀπὸ τὸ στόμα αὐτῆς τῆς ἴδιας, πὼς ὁ ἅγιος γεροντάκος ἀνακαλύπτοντας, ὅτι αὐτὴ εἶχε μείνει τρεῖς μέρες χωρὶς τροφή, τῆς ἔφερε κρυφὰ ψωμί, κρασὶ καὶ κρέας.
.     Πόσους ἀνθρώπους, λέει ὁ βιογράφος του, δὲν ἔπεισε μὲ τὴν προσποιητὴ τρέλα του, γιὰ τὶς ἀνομολόγητες ἁμαρτίες των. Τοὺς μὲν γιὰ τὴν ἀκαθαρσία, τοὺς δὲ γιὰ κλεψιὰ κι ἄλλους πάλι γιὰ ψευδορκίες. Τοὺς μὲν παίρνοντάς τους κατὰ μέρος, τοὺς δὲ δημοσίᾳ ἀλλὰ μὲ παραβολικὲς ἀναφορὲς πρὸς αὐτούς, ὥστε νὰ ξυπνήσει τὶς συνειδήσεις των, ἢ πάλι στ’ ἀνοιχτὰ προφυλάσσοντας ἔτσι τὴν πόλη ἀπὸ τὰ ἐγκλήματά των.
.   Ὁ Συμεὼν εἶναι ἕνας τέλειος σαλός. Πότε σκωπτικὸς ἠθοποιός, πότε προορατικός, πότε προφήτης. Ὁ Μέγας Ἀντώνιος ἔλεγε πὼς ἡ διορατικότητα ἦταν τὸ ἀποτέλεσμα μιᾶς γνήσιας καθαρότητος. Στὰ 588, ὁ Συμεὼν προεῖπε τὸν φοβερὸ σεισμὸ ὁ ὁποῖος συγκλόνισε τὶς πόλεις τῆς Βηρυττοῦ, Βίβλου καὶ Τριπόλεως. Ἐφοδιασμένος μ’ ἕνα μαστίγιο διάβαινε ἀνάμεσα στοὺς στύλους τῶν κτιρίων λέγοντας σὲ μερικούς: «Κρατᾶτε καλά. Ὁ Θεὸς σᾶς τὸ προστάζει». Σ’ ἄλλους: «Μὴ πέφτετε, ἔστω καὶ χωρὶς νὰ μένετε ὄρθιοι». Οἱ πρῶτοι ἀντιστάθηκαν στὸν σεισμό, οἱ ἄλλοι ἂν καὶ ραγισμένοι, δὲν κατέρρευσαν, παρ’ ὅλο ποὺ τὰ ὑπόλοιπα βούλιαξαν».
.    Ὁ σαλὸς εἶχε στὴν Ἔμεσα μία καλύβα καλυμμένη ἀπὸ κληματίδες, μέσα στὴν ὁποία περνοῦσε τὶς νύχτες του προσευχόμενος καὶ ἀρδεύοντας τὴν γῆ μὲ δάκρυα. «Ἂν ὁ διάβολος, γράφει ὁ ἅγ. Γρηγόριος ὁ Σιναΐτης, βλέπει ἕνα ἀσκητὴ ἔνδακρυ, δὲν μπορεῖ νὰ σταθεῖ κοντά του, ἐπειδὴ δὲν ὑποφέρει τὴν ταπείνωση ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὰ δάκρυα». Μόνος ἐνώπιον Θεοῦ ὁ Συμεὼν δὲν ἦταν πιὰ ἕνας γελοῖος γέρος γελωτοποιός, ἀλλὰ ἕνα μικρὸ παιδί, ποὺ δὲν εἶχε στὴν γῆ παρὰ τὸν διάκονο Ἰωάννη ὡς ἔμπιστο.
.   Λίγες μέρες πρὸ τοῦ θανάτου του, τοῦ ἐμπιστεύθηκε: «Εἶδα κάποιον ἔνδοξο πού μοῦ ’λεγε: “Ἔλα σαλέ, ἔλα νὰ λάβεις ὄχι μόνον ἕνα στέφανο, ἀλλὰ περισσότερους, γιατί ἔχεις σώσει πολλὲς ἀνθρώπινες ψυχές”». Ἔκτοτε δὲν ἄφησε τὴν τρώγλη του. Ἀνήσυχοι οἱ φίλοι του οἱ ζητιάνοι πήγαιναν νὰ δοῦν, ἂν ἦταν ἄρρωστος. Τὸν βρῆκαν κεκοιμημένο, ξαπλωμένο σ’ ἕνα στρῶμα ἀπὸ σχοῖνο. Δυὸ ἀπ’ αὐτοὺς πῆραν τὸ σῶμα του γιὰ νὰ τὸ μεταφέρουν «χωρὶς ψαλμωδίας, καὶ χωρὶς κηρίων καὶ θυμιάματος» στὸ «ξενοτάφιον». Καθὼς περνοῦσαν μπροστὰ ἀπ’ τὸ σπίτι ἑνὸς Ἑβραίου, προσφάτως μετεστραμμένου στὴν πίστη, καὶ ἄκουσε αὐτὸς ὁ νεοφώτιστος ὕμνους ἀσυγκρίτου ὡραιότητος, πλησίασε στὸ παράθυρο καὶ πρὸς μεγάλη του ἔκπληξη δὲν εἶδε παρὰ δυὸ ἐπαῖτες νὰ κουβαλοῦν τὸ σῶμα τοῦ Συμεών. «Μακάριος εἶ, Σαλέ!» φώναξε αὐτός, «ὅτι μὴ ἔχων ἀνθρώπους ψάλλοντάς σοι ἔχεις οὐρανίας δυνάμεις, ἐν ὕμνοις τιμῶσας σε». Κατέβηκε καὶ βοήθησε τοὺς ζητιάνους νὰ μεταφέρουν καὶ νὰ ἐνταφιάσουν τὸ σῶμα. Δύο ἡμέρες ἀργότερα ἔφθασε ὁ διάκονος Ἰωάννης καὶ ἔκλαψε πικρῶς. Πῆγε στὸ κοιμητήριο μὲ τὴν πρόθεση νὰ ἐνταφιάσει τὸν φίλο του «σὲ τόπο ταιριαστό», ἀλλὰ ἀνοίγοντας τὸν τάφο τὸν βρῆκε ἄδειο. Οἱ Ἄγγελοι, σκέφτηκε, εἶχαν πάρει τὰ λείψανα τοῦ Συμεών. Ὅσο γιὰ τοὺς κατοίκους τῆς Ἐμέσης, κατάλαβαν, πὼς ὁ σαλὸς δὲν ἦταν ἕνας τρελός, ἀλλὰ ἕνας μεγάλος ἅγιος.
.    Ὁ Συμεὼν κοιμήθηκε, πιστεύεται, στὶς 21 Ἰουλίου τοῦ ἔτους 590. Ἦταν περίπου ἑξήντα ἐτῶν, ὅταν ἀφήνοντας τὴν ἔρημο ἐμφανίστηκε στὰ 582 στὴν Ἔμεσα. Ὁ Εὐάγριος, τοῦ ὁποίου ἡ Ἱστορία τελειώνει στὰ 594, χρόνο τοῦ μεγάλου σεισμοῦ τὸν ὁποῖο προφήτευσε καὶ στὸν ὁποῖο βρέθηκε, καὶ στὸν χρόνο, ποὺ ὁ Εὐάγριος τελείωσε τὴν Ἱστορία του, χάθηκε ὁ σαλός, γύρω στὰ ἑξῆντα ὀκτὼ ὑπολογίζεται. Ὅπως σχεδὸν ὅλοι οἱ σαλοί, εἶχε ἕνα φίλο συγχρόνως κι ἔμπιστο, ἐγγυημένον γιὰ τὴν ψυχική του ὑγεία, στὸ πρόσωπο τοῦ διακόνου Ἰωάννου καί, πράγμα πολὺ πιὸ σπάνιο, δύο βιογράφους διακεκριμένους καὶ ἀξιοπίστους γιὰ νὰ παρακαταθέσει τὸν βίο καὶ τὴν πολιτείαν του. Ἡ ζωή του μεταφράσθηκε σὲ πολλὲς γλῶσσες ἀνάμεσά των καὶ στὰ σλαβονικά, ποὺ ἐξηγεῖ τὴν δημοτικότητά του στὴν Ρωσία.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

, , , , , , ,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: