ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΑΛΟΤΗΤΟΣ [Γ´]

 Ἥρωες τῆς ἁγίας σαλότητος [Γ´]

Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ βιβλίο

Εἰρήνης Γκοραΐνωφ: «Οἱ διὰ Χριστὸν Σαλοί»

(μετάφρ. ἐκ τοῦ γαλλικοῦ Μ. Λαγουροῦ-Κουμπέτσου, Ἀθ. Σ. Λαγουρός)
ἐκδ. «ΤΗΝΟΣ»,
β´ἔκδ., Ἀθῆναι 1995, σελ. 34-52

Στοιχειοθεσία «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ»

Α´ Μέρος: https://christianvivliografia.wordpress.com/2011/07/21/ἥρωες-τῆς-ἁγίας-σαλότητος/

Β´ Μέρος: https://christianvivliografia.wordpress.com/2011/07/23/ἥρωες-τῆς-ἁγίας-σαλότητος-β´/

.     Γιὰ ὅλους τοὺς διὰ Χριστὸν σαλοὺς ἔχει εἰπωθεῖ πὼς εἶναι γυμνοί, ἄστεγοι, πὼς ὑποφέρουν ἀπὸ τὴν ζέστη καὶ τὸ κρύο, ἀπὸ τὴν πείνα καὶ τὴν δίψα. Κάτι συγγενὲς τοὺς συνδέει σ’ ὅλες τὶς ἐποχές. Ἡ γυμνότητα κυρίως, ποὺ ξαφνιάζει καὶ προκαλεῖ τοὺς «καθαρούς», ὑπογραμμίζεται ὡς εἰδικὴ σταθερά. Συχνὰ τὰ ἐνδύματα ἀντὶ νὰ προφυλάττουν τὴν αἰδώ, ὑπηρετοῦν τὴν ματαιοδοξία. Κρύβουν τὶς δυσάρεστες σωματικὲς διαμαρτυρίες, τονίζουν τὶς διακρίσεις ἀνάμεσα στὶς κοινωνικὲς τάξεις. Ἡ γυναίκα πάντοτε τὰ χρησιμοποίησε γιὰ τοὺς σκοπούς της. Κι ὁ ἄνδρας ἐπίσης, ἄλλωστε. Ἀρκεῖ νὰ ξαναδοῦμε μὲ τὸν νοῦ τὴν στρατιωτικὴ στολὴ ἀπὸ τὸν Ὅμηρο μέχρι τὶς μέρες μας, ὥστε νὰ πεισθοῦμε περὶ τῆς σπουδαιότητός τους γιὰ τὴν πολεμικὴ ὑπερηφάνεια καὶ τὴν ἀνδρικὴ γοητεία. Γυμνὸς ὁ σαλὸς δὲν ἀνήκει σὲ καμιὰ χωριστὴ ἱστορικὴ ἐποχή. Τὸ παρουσιαστικό του δὲν ἐγείρει τὴν ἡδυπάθεια. Εἶναι ὁ ἄνθρωπος, ὅπως τὸν ἔκανε ὁ Θεός. Ἰδοὺ ὁ ἄνθρωπος.
.   Ὅλη τὴν ζωὴ του ὁ Σεραπίων πέρασε μὲ τὸ νὰ συντρέχει τὸν πλησίον του. Πουλήθηκε μόνος του σὲ σκλαβοπάζαρο σὲ κάποιους πλανόδιους κωμικούς, τοὺς ὁποίους καὶ μετέστρεψε στὴν πίστη˙ σὲ ἕνα μανιχαῖο τὸν ὁποῖο ἐπανέφερε στὸν ὀρθὸ δρόμο τῆς καθολικῆς πίστεως. Γιὰ νὰ ἐμποδίσει νὰ πουλᾶν τὸ σῶμα τους, ἔδινε χρήματα στὶς πόρνες.
.    «Πολλὲς παρόμοιες πράξεις πραγματοποιήθηκαν ἀπὸ τὸν δοῦλο τοῦ Χριστοῦ Σεραπίωνα», μᾶς πληροφορεῖ ὁ συγγραφέας τῆς Λαυσαϊκῆς Ἱστορίας. «Ἀπ’ τὸ πλῆθος αὐτὸ λίγες ἀναφέρομε».
.     Ἀλλ’ αὐτὲς οἱ λίγες ἀρκοῦσαν. Ὁ ἅγ. Ἰωάννης ὁ Ἐλεήμων, πατριάρχης Ἀλεξανδρείας διάβαζε συχνὰ κλαίγοντας στοὺς οἰκονόμους καὶ φοροεισπράκτορες τῆς ἐπαρχίας του, ὅπως καὶ στοὺς διακόνους, τὴν ζωὴ τοῦ Σεραπίωνος τοῦ Σινδονίτου, γιὰ νὰ τοὺς δείξει πόσο κατώτερη ἀπὸ τοῦ σαλοῦ ἦταν ἡ ἀγάπη των γιὰ τοὺς φτωχούς. «Σκεφτόμουν, ἔλεγε, πὼς μοιράζοντας τὰ χρήματά μου στοὺς ἀποκλήρους εἶχα κάνει κάτι. Ἀλλὰ ἀγνοοῦσα, ὅτι ὑπάρχουν ἄνθρωποι οἱ ὁποῖοι ἀπὸ συμπάθεια φτάνουν νὰ πουληθοῦν οἱ ἴδιοι».
.     Ἡ πρώτη προσωπογραφία ἑνὸς «ἀληθινοῦ» σαλοῦ, τοῦ Συμεών, μᾶς ἔχει δοθεῖ ἀπὸ δύο συγχρόνους του: τὸν ἅγιο Λεόντιο ἐπίσκοπο Κύπρου, σύμφωνα μὲ τὰ λεγόμενα τοῦ διακόνου Ἰωάννου, φίλου τοῦ σαλοῦ˙ κι ἕνα δικηγόρο τῆς Ἀντιοχείας, τὸν Εὐάγριο, ὁ ὁποῖος ἀφιέρωσε στὸν Συμεὼν ἕνα ὁλόκληρο κεφάλαιο τῆς Ἐκκλησιαστικῆς του Ἱστορίας, λυπούμενος ποὺ δὲν μποροῦσε νὰ ἀφιερώσει μόνον σὲ ἐκεῖνον ἕνα ὁλόκληρο βιβλίο. Ἡ Ἀντιόχεια δὲν ἦταν μακρυὰ ἀπὸ τὴν Ἔμεσα, ὅπου δροῦσε ὁ «τρελός», κάτι ποὺ διευκόλυνε τὴν ἐργασία τοῦ βιογράφου του.
.    Ὁ Συμεὼν ἦταν περίπου ἑξήντα χρονῶν, ὅταν ἔγινε «κωμικὸς» καὶ γελωτοποιὸς ἀπὸ ἀγάπη γιὰ τὸν Θεό. Τὰ πρῶτα τριάντα χρόνια τῆς ζωῆς του τὰ πέρασε στὸ σπίτι τῶν γονέων του, «εὐγενῶν καὶ πλουσίων». Ἐν συνεχείᾳ ἀποτραβήχθηκε στὴν ἔρημο, ὅπου, κοντὰ στὴν Νεκρὰ Θάλασσα, γιὰ ἄλλη μιὰ τριακονταετία ἀφιερώθηκε μαζὶ μὲ τὸν φίλο του διάκονο Ἰωάννη στὴν τραχύτητα μιᾶς αὐστηρὰ ἀσκητικῆς ζωῆς. Γνωρίζομε τοὺς γεμάτους δυσπιστία λόγους, τοὺς ὁποίους τοῦ ἀπηύθυνε ὁ Ἰωάννης πρὸ τῆς ἀναχωρήσεώς του: «Προφύλαξε τὴν καρδιά σου…». Ἀλλὰ γιὰ τὸν Συμεὼν ἡ παραμονὴ στὴν ἔρημο δὲν ἦταν παρὰ μιὰ προετοιμασία σὲ μιὰ διακονία χάριτος. «Δὲν μᾶς εἶναι χρήσιμο, ἀδελφέ, νὰ μείνομε ἐδῶ», ἀπαντᾶ. Γυρίζει στὸν κόσμο. «Ἂς γνωρίζει ἡ ἀγάπη σου, πὼς ἀνάμεσα στοὺς ἁπλοὺς ἀνθρώπους, ποὺ ζοῦν στὶς πόλεις καὶ καλλιεργοῦν τὴν γῆ, χωρὶς νὰ κάνουν κακὸ σὲ κανέναν καὶ τρῶνε τὸ ψωμί των μὲ τὸν ἱδρώτα τοῦ προσώπου των, βρίσκονται μεγάλοι ἅγιοι». Γιὰ νὰ τοὺς συναντήσει, θὰ γίνει περισσότερο κι ἀπὸ ἁπλός, θὰ καμωθεῖ ἐκεῖνον ποὺ σὰν τὸν μίμο τοῦ τσίρκου, δέχεται τὰ χαστούκια. Γιατί ἐκ τῶν λεγομένων τοῦ διακόνου Ἰωάννου, ποὺ μᾶς μεταφέρει ὁ Λεόντιος Νεαπόλεως, ὁ Συμεὼν μποροῦσε νὰ παίξει κωμωδία, νὰ κάνει φάρσες, νὰ εἶναι γελοῖος, ἐνῶ ὁ Ἰωάννης αὐτὸς δὲν μποροῦσε. Γιατί; Διότι ὁ σαλὸς κατεῖχε σ’ ἕνα πιὸ ὑψηλὸ βαθμὸ τὴν ἁπλότητα καὶ καθαρότητα τῆς περιστερᾶς.
.    Ἡ εἴσοδός του στὴν Ἔμεσα ὑπῆρξε θριαμβευτική. «Ὁ μακάριος», διαβάζομε στὴν σλαβονικὴ μετάφραση τοῦ Βίου του, «βρῆκε σ’ ἕνα κοπρώνα ἔξω ἀπ’ τὴν πόλη ἕνα ψόφιο σκύλο. Ἔβγαλε τὴν ζώνη του, ἔδεσε τὸν σκύλο ἀπ’ τὰ πόδια καὶ τὸν μετέφερε ἔτσι μέσα στὴν πόλη. Κάποια ἀλητάκια τὸν εἶδαν καὶ βάλθηκαν νὰ φωνάζουν: “Ἕνας μοναχὸς σαλός! Ἕνας μοναχὸς σαλός!”, καὶ νὰ τοῦ πετᾶν πέτρες καὶ νὰ τὸν κτυπᾶνε μὲ μπαστούνια». Τὸ περιστατικὸ θυμίζει αὐτὸ ποὺ διηγεῖται ἡ Ἁγ. Γραφὴ στὸ βιβλίο τῶν Βασιλειῶν. Ὁ προφήτης Ἐλισσαῖος πηγαίνοντας στὴν Βαιθὴλ συνάντησε μιὰ ὁμάδα παιδιῶν ποὺ τὸν πῆραν ἀπὸ πίσω φωνάζοντας: «Ἀναβαῖνε, φαλακρέ, ἀναβαῖνε». Ἔστριψε πίσω το πρόσωπό του καὶ τὰ καταράστηκε. Δύο ἀρκοῦδες βγῆκαν ἀπ’ τὸν δρόμο καὶ σκότωσαν μιὰ σαρανταριὰ ἀπ’ αὐτά. Τιμωρία δυσανάλογη μὲ τὸ λάθος φαίνεται. Ὁ Συμεὼν δὲν καταρᾶται κανέναν. Ἀντιθέτως. Μὲ τὴν στάση του δείχνει νὰ ἐνθαρρύνει αὐτοὺς ποὺ τὸν κτυπᾶν καὶ τὸν σπρώχνουν. «Λίγο ἀργότερα κουτσαίνοντας, ἕρποντας κατὰ γῆς καὶ ἀρπάζοντας τοὺς περαστικοὺς ἀπ’ τὰ πόδια, ἢ κλωτσώντας στὴν γῆ τὰ πόδια, κατὰ τὸν χρόνο τῆς νέας σελήνης κυρίως, ἔμοιαζε δαιμονισμένος, κάνοντας πολλὰ δυσάρεστα πράγματα καὶ συμπεριφερόμενος σὰν φρενοβλαβής, ὥστε κανένας νὰ μὴ μπορεῖ νὰ τὸν πιστέψει γιὰ ἅγιο». Σύχναζε στὶς ταβέρνες, περιπατοῦσε γυμνὸς δίχως ντροπὴ στὴν ἀγορά, τρώγοντας λουκάνικα τὴν Μεγάλη Παρασκευή. Κατὰ τὴν θ. Λειτουργία πετοῦσε φουντούκια στὶς γυναῖκες μέσα στὶς ἐκκλησίες, ἔμπαινε δῆθεν ἀπὸ ἀπροσεξία μέσα στὰ θερμὰ λουτρά, ποὺ προορίζονταν γι’ αὐτές. «Καὶ πῶς αἰσθάνθηκες ἐκεῖ μέσα;» ρωτοῦσε ὁ διάκονος Ἰωάννης, πάντα δύσπιστος καὶ λιγάκι πονηρός. – «Σὰν δένδρο ἀνάμεσα σὲ δένδρα. Δὲν αἰσθανόμουν τὸ σῶμα μου. Τὸ πνεῦμα μου εἶχε ἁρπαγεῖ ἀπὸ τὸν Θεό».

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

, , , , , , ,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: