ΕΛΛΗΝΑΣ: ΤΟ ΤΕΚΝΟΝ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟỸ

 ΤΟ ΤΕΚΝΟΝ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
τοῦ Κώστα Β. Καραστάθη
ἱστορικοῦ, συγγραφέως

.    Ὁ χριστιανός Γάλλος ἱστορικός Φρανσουά Πουκεβίλ, ἀντιπαραβάλλοντας τόν βασανισμένο ἑλληνικό λαό, τήν ὥρα πού ἔβγαινε ἀπό τή σκλαβιά του, μέ τούς ἄλλους εὐρωπαϊκούς λαούς, ἐπισημαίνει ὁρισμένες σημαντικές πτυχές τῆς ψυχοσύνθεσής του καί στέκεται μέ θαυμασμό μπροστά σ’ αὐτές:

«Οἱ Ἕλληνες εἶναι ἀξιοθαύμαστοι στήν δυσπραγία τους. Ἡ χριστιανική θρησκεία ἀποτυποῦσα στά πνεύματα αὐτῶν τό χαρακτήρα τοῦ ἐλέους, μετριάζει τά ἐλαττώματα αὐτῶν πολύ καλύτερα παρά ἡ ἀγωγή στίς δικές μας πολιτισμένες κοινωνίες. Στίς κοινωνίες μας οἱ εὐγενεῖς ἄνθρωποι δέν εἶναι εὐγενεῖς ἀπό τή γέννησή τους. Τό στιλπνό ἐπίχρισμα τῆς κοινωνίας παρέχει πολλές φορές σέ κάποιες ἀρετές, καθώς καί σέ κάποιες κακίες, ἀξιοπρεπές πρόσχημα, πού σπάνια ἀπαντᾶται στό λαουτζίκο (χύδην λαό), τόν ὁποῖο δέν διαμόρφωσαν τά μαθήματα καί ἡ ἐπιμελημένη ἀγωγή. Σέ μᾶς (=στίς κοινωνίες μας) τά πάντα εἶναι ἐπίπλαστα καί τεχνητά, καί αὐτή ἀκόμα ἡ εὐσπλαχνία, ἐνῶ τό τέκνον τοῦ Σταυροῦ, αὐτό πού ἀνατράφηκε ἀνάμεσα στούς Τούρκους, εἴτε παρεκτρεπόμενο σέ παραφορές, εἴτε ἀποκλίνοντας πρός τήν εὐποιία, εἶναι τραχύ, σκαιό ἴσως, πάντοτε παράβολο, ἀλλά μεγάλο καί ἀληθινά ἄνδρας στά πάθη του. Μόλις οἱ Καλαβρυτινοί ἔμαθαν τίς συμφορές τῶν ἀδελφῶν τους Πατρινῶν, ἔτρεξαν πρόθυμοι ἀρωγοί στίς ἀνάγκες τους καί τίς πρώην ἀντιζηλίες τους διαδέχτηκε ἡ συγκινητικότερη φιλοξενία. Ἄνοιξαν μεταξύ τους τίς ἀγκαλιές τους, ζήτησαν ἀμοιβαίως συγγνώμη, ταπεινώθηκαν πρό τοῦ Κυρίου, ὑποσχόμενοι πρός ἀλλήλους νά εἶναι στό ἑξῆς ἀχώριστοι καί ν’ ἀποτίσουν ὁσονούπω τ’ ἀντίποινα στούς βαρβάρους.» (Πουκεβίλ, Ἱστορία τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἔκδοση Κ. Χαιρόπουλου, 1901, σελ. 373)

.    Ἔχει δίκαιο ὁ μεγάλος ἱστορικός Πουκεβίλ. Καί δέν ἐννοεῖ μονάχα τό σταύρωμα πού ὑπέστη ὁ ἑλληνικός λαός ὑπό τόν ξένο ζυγό, ἤ καί αὐτό πού ὑφίσταται καί ἀπό τή δική του ἡγεσία, ἐνδεχομένως αὔριο καί ἀπό τήν ἑταιρική∙ ἐννοεῖ πρό πάντων τήν πίστη του στόν Σταυρωμένο Θεάνθρωπο, αὐτή τήν πίστη πού τόν κρατάει ὁλόρθο στούς αἰῶνες. Τέκνο τοῦ Σταυροῦ καί σήμερα ὁ Ἕλληνας, πού πλήττεται ἀπό μιά ἀνεξήγητη καί πρωτοφανῆ οἰκονομική δυσπραγία, καί πού ἐξ αἰτίας της δέχεται τά φαρμακερά βέλη τῆς χλεύης τῶν ἑταίρων του. Ἀλλά ἄς μή περιμένει βοήθεια ἀπό πουθενά. Γιατί ἡ ὅποια ἔξωθεν βοήθεια δέ θά εἶναι τίποτε περισσότερη ἀπό ἐκμετάλλευση. Ἄς ἀναζητήσει λύσεις στά προβλήματά του ἀπό τίς δυνάμεις του. Αὐτῆς ὅμως τῆς οἰκονομικῆς κρίσης προηγήθηκε ἡ ἠθική καί πνευματική κρίση, ἡ ἠθική κατάπτωση μεγάλου μέρους τῆς ἡγέτιδας τάξης. Προϋπόθεση λοιπόν γιά τή θεραπεία τῆς οἰκονομικῆς κρίσης εἶναι κατ’ ἀρχήν ἡ καταπολέμηση τῆς ἠθικῆς σήψης. Καί ὕστερα ἡ ἐφαρμογή τοῦ ἱστορικοῦ παραδείγματος  τῶν Καλαβρυτινῶν καί τῶν Πατρινῶν, μονόδρομος στή λύση τῶν ἀδιεξόδων μας.

, , , ,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: