ΠΑΘΟΚΤΟΝΙΑ

Παθοκτονία
Γράφει ὁ μοναχὸς Μωυσῆς, Ἁγιορείτης

.   Ὁ λόγος σήμερα θὰ ἀσχοληθεῖ μὲ τὸ θέμα τῶν παθῶν. Ἕνα θέμα ποὺ θὰ πρέπει πάντοτε νὰ μᾶς ἀπασχολεῖ. Νὰ ἐργαστοῦμε ἐπισταμένα γιὰ τὴν ἐκρίζωση ἢ μεταποίηση τῶν παθῶν καὶ τὴν ἐμφύτευση καὶ καλλιέργεια στὴν καρδιὰ τῶν ἀρετῶν. Αὐτὸ εἶναι τὸ κύριο ἔργο τῆς ἐργασίας τῶν πράγματι πνευματικῶν ἀνθρώπων, γιὰ νὰ γεμίσει ἡ ζωὴ ἀληθινὴ χαρὰ καὶ εἰρήνη. Ἡ παρουσία τῶν δαιμονοκίνητων παθῶν δυσχεραίνει τὴν ζωὴ καὶ τὴν κάνει ἄχαρη, μουντή, κουραστικὴ καὶ ἀνιαρή.
.  Κατὰ τὸν λεξικογράφο Σουίδα, τὸ πάθος ὁδηγεῖ σὲ φθορά. Πάσχει τὸ σῶμα καὶ συναλγεῖ ἡ ψυχή. Πάθος εἶναι ἡ παράλογη καὶ ἀφύσικη κίνηση τῆς ψυχῆς, ὁρμὴ πλεοναστική, ποὺ προκαλεῖ λύπη, φόβο, ἐπιθυμία καὶ παράλογη ἡδονή, ἀπ’ ὅπου προέρχεται ἡ φιλαργυρία, ἡ μέθη, ἡ ἀκολασία καὶ τὰ συνοδεύουν ὁ φθόνος καὶ ἡ ζήλια, ποὺ προσφέρουν σύγχυση καὶ ταραχή. Ὁ τρόπος αὐτὸς κάνει τὸν ἄνθρωπο νὰ νομίζει ὅτι εἶναι ἐπιγείως ἀθάνατος, τὸν σκοτίζει καὶ τὸν καταταλαιπωρεῖ.
.   Ὁ ἐμπαθὴς ὑποφέρει, πάσχει, ἀγωνιᾶ καὶ πονᾶ. Κατὰ τὸν Εὐριπίδη, τὰ πάθη εἶναι στυγερὰ καὶ παγερά. Κατὰ τὸν Πλάτωνα, πάθος εἶναι ἡ ὑποταγὴ στὴν ἡδονή. Ὁ ἐμπαθὴς τελικὰ εἶναι ἀνελεύθερος, εἶναι ὑποδουλωμένος στὰ ἴδια του τὰ πάθη. Κατὰ τοὺς συγχρόνους λεξικογράφους πάθος σημαίνει ἔνταση συναισθημάτων ἀσυλλόγιστη, ἀκόρεστη λαχτάρα, φλογερὴ ἐπιθυμία, ἐνθουσιώδη ζῆλο, ἐνστικτώδεις ὁρμές, ὀργισμένο μίσος, ἀπεριόριστο καὶ ἀσίγαστο. Ὅλα αὐτὰ πολλὰ σημαίνουν καὶ πολλὰ θυμίζουν στὸν καθένα.
.    Τὰ πάθη κινοῦνται μέσα μας, γιατί εἶναι φωλιασμένα ἐντός μας, τὰ ἔχουμε καλωσορίσει ἀπὸ καιρό, τὰ συζητοῦμε, τὰ περιποιούμαστε, τὰ ἀγαπᾶμε μᾶλλον, τὰ δικαιολογοῦμε, τὰ θεωροῦμε μικρότερα τῶν γύρω συνανθρώπων μας, κι ἔτσι καθυστεροῦμε συστηματικὰ τὴν ἀποβολή τους. Πρέπει νὰ εἴμεθα τίμιοι καὶ εἰλικρινεῖς. Τὰ πάθη εἶναι ὁπωσδήποτε σημαντικές, ἐσωτερικὲς κινητήριες δυνάμεις. Θὰ πρέπει νὰ ποῦμε πὼς ἡ καλλιέργεια τῶν παθῶν στὴν ψυχὴ μας σημαίνει μία μορφὴ ἄρνησης τοῦ Θεοῦ στὴν ζωή μας, ἀφοῦ τὰ πάθη εἶναι ἀντίθετα καὶ δαιμονοκίνητα.
.    Ἡ παθοκαλλιέργεια μπορεῖ νὰ σημαίνει ἐπικίνδυνη αὐταρέσκεια, ἐνοχλητικὸ ναρκισσισμό, αὐτοθέωση καὶ αὐτοθεοποίηση, ποὺ ἀπονευρώνουν τὶς ψυχικὲς δυνάμεις, ποὺ δὲν ζωοποιοῦν καὶ χαροποιοῦν ἀλλὰ φθείρουν καὶ νεκρώνουν. Στὴν κατάσταση αὐτὴ ὁ ἄνθρωπος αὐτοκαθρεφτίζεται, αὐτοθαυμάζεται, αὐτοκολακεύεται καὶ τελικὰ αὐταπατᾶται. Δικαιολογεῖ καὶ φθάνει νὰ ὑποστηρίζει τὴν ἁμαρτία του. Ἀπομονώνεται ἔτσι καὶ βιώνει μία μεγάλη μοναξιὰ καὶ ἡ ζωὴ τοῦ καταντᾶ ἀνέραστη καὶ ἀνυπόφορη. Καταλήγει νὰ προσκυνᾶ τὸ αὐτοείδωλό του, νὰ εὐχαριστεῖται στὴν ὀσμὴ τῆς ἀνομίας του καὶ ἡ κατάσταση αὐτῆς τῆς ἀμετανοησίας του νὰ τοῦ εἶναι ἀκόμη, κατὰ βάθος, καὶ εὐχάριστη. Ἡ ἀπουσία τοῦ Θεοῦ νὰ τοῦ εἶναι μᾶλλον συμφέρουσα. Νομίζει ὅτι κινεῖται ἐλεύθερα καὶ ἀνεξέλεγκτα, δίχως νὰ τὸν παρατηρεῖ κανείς.
.    Εἶναι μεγάλη ἡ ἀνάγκη λοιπὸν γιὰ ἐντόπιση καὶ ἄμεση ἐκτομὴ τῶν ἀντιθέων παθῶν καὶ καλλιέργεια τῶν ἐνθέων ἀρετῶν, γιὰ νὰ χαρεῖ πραγματικὰ καὶ οὐσιαστικὰ ἡ ζωή μας.

(Ἀπὸ τὸ νέο, 57ο βιβλίο τοῦ μοναχοῦ Μωυσέως Ἁγιορείτου “Παθοκτονία, πρόσκληση μετανοίας σὲ καιροὺς κρίσεως”  ἐκδ. “Ἐν πλῷ”)

 ΠΗΓΗ: ἐφημ. «Μακεδονία» (15.05.2011)

,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: