«ΣΥΜΠΟΡΕΥΘΩΜΕΝ, ΙΝΑ ΣΥΖΗΣΩΜΕΝ» [Α´]

Ἠλία Π. Καρυώτη
Θεολόγου 

«ΣΥΜΠΟΡΕΥΘΩΜΕΝ» [Α´]
«Ἰδού ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα»

Ἐκδόσεις «ΤΗΝΟΣ»
Ἀθῆναι 2011 

.      (…) Πορεία ἀνοδική εἶναι ἡ Μ. Ἑβδομάδα! Πορεία πρός τό Πάθος τοῦ Κυρίου. Πορεία πρός τόν Σταυρό πού ἐγγυᾶται τήν Ἀνάσταση. Πορεία μεγαλείου, ἀνάβαση καί συμπόρευση γιά τήν βίωση τῆς μεγάλης θυσίας. «Συμπορευθῶμεν», λοιπόν, οἱ πιστοί, «ἵνα καί συζήσωμεν». Νά αἰσθανθοῦμε βαθειά καί νά ζήσωμε ἔντονα τά μεγάλα, τά ὕψιστα γεγονότα, τά συγκλονιστικώτερα τῆς ἀνθρώπινης Ἱστορίας, τά Ἅγια καί Σωτήρια καί φρικτά Πάθη τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν, τά ὁποῖα «ἀναπαριστάνονται» τόσο ἀνάγλυφα καί τόσο μυσταγωγικά ἀπό τήν Ἐκκλησία καί μέ τίς Ἱερές Ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου.
.         Καί πρέπει νά τονισθῇ ἐδῶ ἐξ ἀρχῆς, ὅτι τό νόημα τῶν Ἁγίων Παθῶν δέν προσεγγίζεται μέ λογικές διεργασίες, μέ περιγραφές καί θεωρητικές ἀναλύσεις, οὔτε μέ ἐμβριθεῖς μελέτες καί ἐμβαθύνσεις. Χρειάζεται συμπόρευση, μετοχή μυστική τῆς ψυχῆς στό Μυστήριο τῆς ἀνέκφραστης Θείας προσφορᾶς. Τό νόημα τῶν Ἁγίων Παθῶν ἐκφράζεται μέ τρόπο μοναδικό μέσῳ τοῦ ὑμνολογικοῦ καί λατρευτικοῦ πλούτου τῆς Μ. Ἑβδομάδας, καί τό ζεῖ κανείς μέ τρόπο οὐράνιο μόνο μέσα στή Θεία Λατρεία. Νά τό ποῦμε, λοιπόν, ἁπλά καί χωρίς περιστροφές. Ἄν θέλουμε νά ζήσουμε τά Πάθη τοῦ Χριστοῦ, εἶναι ἀνάγκη κάθε βράδυ τῆς Μ. Ἑβδομάδας νά παρακολουθοῦμε μέ τήν πρέπουσα εὐλάβεια καί προσοχή, τίς Ἱερές Ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου στήν Ἐκκλησία τῆς Ἐνορίας μας. Ἀλλά κάθε βράδυ. Ἀπό τήν Κυριακή τῶν Βαΐων μέχρι καί τή μεταμεσονύκτιο Θεία Λειτουργία τῆς Ἀναστάσεως. Τό πάθος τοῦ Κυρίου καί τήν Κοινήν Ἀνάσταση τά ζοῦν μόνον ὅσοι Ὀρθόδοξοι πιστοί ἔχουν ἀπαλλαγῇ ἀπό τήν ἄγνοια τῆς ἐτσιθελικῆς ἐπιλογῆς ὀλίγων εὐχαρίστων τελετῶν. Πάθος τοῦ Κυρίου δέν εἶναι μόνον τά δώδεκα Εὐαγγέλια τῆς Μ. Πέμπτης, οὔτε μόνον ἡ Μ. Παρασκευή ἤ καί μόνη ἡ περιφορά τοῦ Ἐπιταφίου, στήν ὁποία ἀρκοῦνται κάποιοι νά δίνουν τό παρόν. Καί Ἀνάσταση Χριστοῦ δέν εἶναι μόνον ἡ μικρή Ἀναστάσιμη Ἀκολουθία πού τελεῖται στίς ἐξέδρες ἔξω ἀπό τούς Ναούς. Αὐτή ἡ ἐγωϊστική, θά λέγαμε, ἐπιλεκτικότης δέν εἶναι μετοχή, συμπόρευση καί βίωση. Εἶναι ἁπλῶς μιά κοσμική τελετουργική προτίμηση, ἤ καί μιά ἀπατηλή συνειδησιακή κατασίγαση ὅτι ἐκπληρώσαμε τίς θρησκευτικές μας ὑποχρεώσεις μέ αὐτό τόν νωχελικὸ καί ἄκοπο τρόπο. Μακάρι νά συνειδητοποιήσουμε ὅτι κάθε βράδυ τῆς Μ. Ἑβδομάδος ἡ καμπάνα τῆς Ἐκκλησίας χτυπᾶ γιά ὅλους μας. Μᾶς καλεῖ νά «συμπορευθῶμεν, ἵνα συζήσωμεν».
.        Οἱ Ἀκολουθίες τοῦ Νυμφίου δέν εἶναι παρά μιά τέλεια «ἀναπαράσταση» τοῦ Θείου δράματος. Ὅ,τι διαδραματίστηκε στήν Ἁγία Πόλη τῆς Ἱερουσαλήμ, ἀπό τήν Κυριακή τῶν Βαΐων μέχρι τήν Κυριακή τοῦ Πάσχα, «ἀναπαριστάνεται» μέ τρόπο θεσπέσιο καί πολύ διδακτικό στούς ἱερούς μας Ναούς. Ἐμπνευσμένοι ὑμνογράφοι τῆς Ἐκκλησίας ὑφαίνουν ὕμνους στήν ἑκούσια θεία βουλή, πού δέχθηκε νά διακονήσῃ τόν πτωχεύσαντα Ἀδάμ καί ἔθεσε «τήν ψυχήν αὐτοῦ ἀντίλυτρον ὁ ἀπαθής τῇ Θεότητι». Ἡ ἀπόρρητη συγκατάβαση, τοῦ Θεοῦ Λόγου, ὄχι μόνον νά λάβῃ δούλου μορφήν, ἀλλά νά φθάσῃ καί στήν ἔσχατη ταπείνωση τοῦ φρικτοῦ Πάθους συγκλονίζει τούς ταλαντούχους ποιητές καί ξεσποῦν σέ θεσπέσιους ὕμνους, δοξάζοντες ἐνδόξως τόν δεδοξασμένον.

, , , , ,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: