ΜΑΡΙΟΝΕΤΑ ΜΕ ΤΙΑΡΑ Ἢ ΦΑΚΙΟΛΙ Ἢ ΦΡΑΚΟ Ἢ ΦΕΡΕΤΖΕ

Νέα γραφὴ τῆς Ἱστορίας μας
Γράφει μοναχς Μωυσς, γιορείτης

.         Ἡ συστηματικὴ ἀναθεώρηση τῆς νεώτερης ἑλληνικῆς ἱστορίας καὶ ἡ προσπάθεια ἑρμηνείας της δημιούργησε δικαιολογημένα ἐρωτήματα σὲ πολλούς. Πο ποσκοπε νατροπ κα νέα παρουσίαση γνωστν στορικν γεγονότων μετ δύο περίπου αἰῶνες; Τὴν ἱστορία δὲν τὴν ἔγραψαν παπάδες ἀλλὰ ἔγκυροι ἱστορικοί. Ἔχουν μεγαλύτερη πιστότητα τὰ ὀθωμανικὰ ἀρχεῖα ἀπὸ τὰ ἑλληνικά; Θὰ πρέπει νὰ μελετᾶμε τὴν ἱστορία μὲ ἔγχρωμα γυαλιά;
.        Σήμερα δικάζονται, ψυχαναλύονται, ξεγυμνώνονται οἱ ἥρωες τῆς ἑλληνικῆς ἐπαναστάσεως, ὡς νὰ εἶναι ὑπαίτιοι μεγάλων κακῶν γιὰ τὸν τόπο μας. Εἰρωνεύονται καὶ σχολιάζονται εὔκολα μὲ σημερινὰ κριτήρια. πάρχει μία ντύπωση, σν ν σφαλαν γι τν λευθερία τς πατρίδος μας, σν ν λάθεψαν πο ποτίναξαν τν τουρκικ ζυγ κα χυσαν τ αμα τους. Λυπᾶται κανεὶς νὰ ἀκούει αὐτὰ ποὺ ἀκούει ἀπὸ ἱστορικούς μας, ἀπὸ νεοέλληνες σπουδαγμένους. Νομίζει κανες πς ν κάπου συναντήσει σταυρ κα λιβάνι θ μολυνθε κα γίνεται πισταμένη προσπάθεια μέσως ν πεμποληθον κα ν μαυρωθον βίαια.
.        Οἱ ἱστορικοὶ ἔγιναν αὐστηροὶ δικαστὲς καὶ ἀλάνθαστοι ψυχολόγοι. Ἡ ἀνάγνωση τῆς ἱστορίας θέλει μεγάλη προσοχὴ γιὰ τὴν πλήρη κατανόησή της καὶ τὴν καλὴ ἑρμηνεία της. Εἰκασίες, πειραματισμοὶ καὶ νομιζόμενες λύσεις δυσλειτουργοῦν μέσα στὴν ἱστορία. Ἡ προσωπικὴ ἀντίληψη, ὁ ὑποκειμενικὸς στοχασμός, ἡ προκατάληψη, ἡ προπέτεια δὲν ἀνήκουν σὲ ἕναν ἀκριβῆ ἱστορικό. Οτε πιτρέπεται κρίση παλαιν στορικν γεγονότων μ σημεριν δεδομένα. Ἡ ἱστορία δὲν εἶναι λογοτεχνικὸ εἶδος μὲ μυθιστορηματικὰ στοιχεῖα. Δὲν εἶναι χῶρος ὅπου ἐπιλέγεις χωρία, γιατί προσκρούουν στὴν ἰδεολογία σου. ν πορρίπτει κανες περιοχς γιατί φαίνεται ν περισχύει κκλησιαστικ πίδραση, συμβολ κα πήρεια, λαθεύει σοβαρ κα δν εναι ψογος ρευνητής. Τότε ἔχουμε μονοδιάστατες ἀντιλήψεις καὶ μονομερεῖς ἐντυπώσεις γιὰ ἱστορικὲς περιόδους, πρόσωπα καὶ γεγονότα.
.       Ἀτεκμηρίωτες θέσεις δὲν ἱκανοποιοῦν ποτὲ κανένα δίκαια ἀπαιτητικὸ ἀναγνώστη. Λόγοι συνηθισμένοι ἢ μόνο γιὰ νὰ πρωτοτυποῦν, ὅταν κατατίθενται μὲ ἔπαρση καὶ δίχως ἰσχυρὲς ἀποδείξεις δὲν θὰ ἔχουν δύναμη νὰ παραμείνουν. Γενικολογίες εὐφάνταστες ἀπογοητεύουν τοὺς γνήσιους ἀναζητετὲς τῆς ἀλήθειας. Οἱ προπαγανδίζοντες νέες ἰδέες στὰ πλαίσια μιᾶς νέας ἐποχῆς δὲν εἶναι τίμιοι καὶ συνετοί. Οἱ θέλοντες νὰ ξαναγράψουν τὴν ἱστορία μας θὰ πρέπει νὰ φέρουν βαρὺ πνευματικὸ ὁπλισμό, ἰσχυρὴ ἀντικειμενικότητα, νέα ἀδιάσειστα στοιχεῖα, ὕστερα ἀπὸ ἐπίμονη καὶ ὑπομονετικὴ ἔρευνα καὶ μελέτη. Οἱ πηγὲς δὲν θὰ πρέπει νὰ ἐκβιάζονται, ἡ ἔρευνα νὰ χειραγωγεῖται βάναυσα πρὸς μία μόνη κατεύθυνση, στερα π ποβολιμαες προτάσεις πρς ξαγωγ συμπερασμάτων τς πόλυτης ρεσκείας τν ντολοδόχων.
.        Ἡ ἱστορία εἶναι ἕνας πνεύμονας τοῦ πολιτισμοῦ μας. Κάποιοι μοντέρνοι διανοούμενοι, ποὺ χαίρονται νὰ δηλώνουν ἄθεοι, ξαναγράφουν καὶ ξαναγράφουν τὴν ἱστορία μας, γι ν μς πον οτε λίγο οτε πολ πόσο ραῖα περνούσαμε στν τετρακοσίων χρόνων σκλαβιά. Οἱ γνωστοὶ αὐτοὶ προοδευτικοὶ ἐκσυγχρονιστὲς τονίζουν μόνο ὅ,τι μᾶς ἑνώνει μὲ τοὺς ἄλλους καὶ τίποτα ἀπὸ αὐτὰ ποὺ μᾶς διαιροῦν. Θέλουν νὰ παγιώσουν τὴν ἑλληνοτουρκικὴ φιλία μὲ κουμπαριὲς καὶ χοροτράγουδα μὲ βάση τὴν ξαναγραμμένη νεώτερη ἑλληνικὴ ἱστορία.
.       Τ σημεριν προβλήματα μ τος γειτόνους μας δν λύνονται μ τ ν ξαναγραφε στορία μας, λλ μ τν προσεκτικ νάγνωση κα κρόαση τν δυνατν μηνυμάτων της. Μ τ λήθη, τν νοια, τν παραγραφ μεταγραφ τς στορίας δν χουμε ασια ποτελέσματα γι τ παρν κα τ μέλλον το μαρτυρικο τόπου μας. Μία συνείδηση βαλκάνια καὶ ὄχι ἑλληνικὴ ἀποτελεῖ μορφὴ προδοσίας ἢ μειοδοσίας στὴν ἐκπληκτικὴ καὶ ξεχωριστὴ ἰδιαιτερότητα τῆς νεοελληνικῆς ταυτότητας. Ἀξίζει νὰ μελετᾶμε, νὰ ἀγρυπνοῦμε, νὰ εἴμαστε σὲ νηφάλια ἐγρήγορση, σὲ συνεχῆ ἀνάταση, σὲ μίσος τοῦ κακοῦ, σὲ ἔρωτα τοῦ ἀγαθοῦ, μὲ καλὴ δασκάλα τὴν ἱστορία.
.         Ἕνας ἁγιορείτης μοναχός, ἴσως πεῖ κάποιος, ἂς κάτσει στὸ κελί του νὰ κλαίει τὶς ἁμαρτίες του, νὰ τραβᾶ τὸ κομποσχοίνι του καὶ μάλιστα σὲ μέρες Σαρακοστῆς. Δὲν εἶναι τῆς ἰδιότητας καὶ εἰδικότητός του ἡ ἐνασχόληση μὲ θέματα τῆς ἱστορίας. Ὅμως διαβάζοντας τν ερ Χρυσόστομο ν λέει “οδν πατρίδος γλυκύτερον πικρότερον γέγονεν” λυπήθηκα κι γραψα ατ πο γραψα. Συγχωρέστε με. Ὁ πολὺς πόνος δὲν μὲ ἀφήνει νὰ σιωπῶ. Ξανάγραψα πὼς ξιζε στν γιοτόκο κα ρωοτόκο πατρίδα μας μία καλύτερη τύχη. Δυστυχς ξένοι κι γχώριοι φίλοι θέλουν ν τ μεταλλάξουν, ν τ μεταμφιέσουν, ν τν κάνουν μαριονέτα μ τιάρα φακιόλι, φράκο φερετζέ.

ΠΗΓΗ: ἐφημ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», 03.04.2011 ( http://www.makthes.gr/)

 

, , , , , ,

  1. Σχολιάστε

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: